Bom

Bin Laden wil atoomwapens kopen van de Russische maffia. In Praag werd onlangs het eerste koffertje met hoogwaardig uranium onderschept.De terreurorganisatie Al Qa’ida van Osama bin Laden vroeg van de week aan de Russische maffia om nucleaire wapens, meldde een Duits televisieprogramma.

,,In principe is de techniek om een atoombom te maken simpel, alleen er zijn nog al wat struikelblokken onderweg, vandaar dat ik aanneem dat het makkelijker is om kernwapens te kopen dan zelf naar uraniumerts te graven”, meent dr.Menno Blaauw van de afdeling neutronenonderzoek en Mössbauerspectrometrie van het IRI desgevraagd. ,,Niet dat ik weet hoe makkelijk je kernwapens kunt kopen in het voormalige Oostblok” Voor het verrijken van natuurlijk uranium zijn enorme elektriciteit slurpende apparaten nodig die zelf heel moeilijk te maken zijn.Op de satellieten zie je deze, vandaar dat ze niet of nauwelijks in het geheim kunnen worden gemaakt. Vervolgens moet er nog een bom van worden gemaakt. Daarvoor heb je genoeg uranium nodig verdeeld over twee brokken. Voor een mooie knal moeten die brokken uranium een tijd bij elkaar blijven. Een mengsel van radium en beryllium levert de eerste neutronen voor het ontploffen van de bom. En die elementen zijn ook niet zo maar te koop.”

Onhandig

Adjunct-directeur dr.ir.Eduward Hoogenboom van het IRI denkt niet dat het zo makkelijk is om kernwapens te maken zoals tegenwoordig wordt gesuggereerd. ,,Neem de ‘enkele kilo’s hoogwaardig uranium’ die in het desbetreffende krantenartikel staan vermeld. ‘Hoogwaardig’ verwijst waarschijnlijk naar hoogverrijkt uranium, alleen zeker weet je het niet. En met ‘een paar kilo uranium’ heb je niet genoeg voor een bom. Alleen als een onhandig iemand ermee op stap gaat, is stralingsschade niet te voorkomen. Met zulke berichten kun je niets.”

De deskundigen van het IRI kunnen zelf geen kernwapens maken. Hoogenboom:,,Voor een atoombom is plutonium of verrijkt uranium nodig. Wij hebben geen plutonium, ook niet in onze reactor, de plaats waar plutonium wordt vervaardigd. In onze reactor hebben we wel een beetje hoogverrijkt uranium. Dat zit echter in splijtstofelementen, waardoor het niet makkelijk te verwerken is. En bovendien is de controle op de registratie van de splijtstof zo scherp, dat ontvreemd je niet zo maar.”

De terreurorganisatie Al Qa’ida van Osama bin Laden vroeg van de week aan de Russische maffia om nucleaire wapens, meldde een Duits televisieprogramma. De politie in Praag heeft volgens hetzelfde programma ‘enkele kilo’s hoogwaardig uranium in beslag genomen’ die waarschijnlijk deel uitmaakte van de transactie. Zou het echt zo gemakkelijk zijn om wapens op de zwarte markt te kopen en waarom maakt Bin Laden ze niet zelf?

Onhandig