Buiten de campus

Blok en Taebi in Klimaatraad

De ministerraad heeft een Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR) ingesteld die de regering en het parlement gevraagd en ongevraagd adviseren over klimaatbeleid. Hoogleraar milieu en duurzaamheid Jan Willem Erisman (Universiteit Leiden) werd op 1 maart als voorzitter benoemd en enkele weken later volgden de negen leden van “het sterke en diverse team dat de overheid van wetenschappelijke adviezen gaat voorzien.”

Twee van hen komen van de TU Delft: Kornelis Blok (hoogleraar energieysteemanalyse) en Behnam Taebi (hoogleraar energie- en klimaatethiek). Beiden zijn verbonden aan de faculteit Techniek, Bestuur & Management (TBM).

Het eerste rapport van de WKR, dat voor 1 februari volgend jaar verwacht wordt, gaat over richtinggevende keuzes in de energietransitie. De wetenschappelijk onderbouwde adviezen zullen gericht zijn op de lange termijn.  Ze vormen de basis voor het Klimaatplan (najaar 2024) dat het klimaatbeleid voor de komende jaren beschrijft.

De volledige samenstelling van de WKR staat op de website van de Rijksoverheid.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl