Opinie

Blauw

Hoe raar het ook mag klinken, persoonlijk ben ik blij met een nieuwe studentenraadspartij. Sterker nog ik denk zelfs dat er plaats is voor twee nieuwe partijen. Deze twee organisaties zouden met een nieuwe kijk op de zaken een toegevoegde waarde kunnen hebben.

Al heeft studentenraadspolitiek niets te maken met links of rechts, bepaalde associaties worden er altijd gemaakt. Als wij de huidige partijen indelen in deze links-rechts structuur, dan wordt Oras vaak rechts van het midden neergezet en Aag links. Aan de rechterkant en aan de linkerkant van deze partijen zijn twee ruimtes, die opgevuld kunnen worden door partijen met andere ideeën.

Rechts: een partij die het Amerikaanse systeem nastreeft. Speerpunten zouden kunnen zijn: vrije (lees: hoge) collegegelden, (interne) concurrentie, marktwerking, selectie aan de poort en bindend studieadvies. Links: een partij die onderwijsniveau ver bovenaan heeft staan. Er mag absoluut geen selectie plaatsvinden, géén geld aan het studieklimaat (vastgoedplan, sportfaciliteiten). Ook al zijn collegezalen betonnen bunkers en stoelen houten plankjes, al het geld gaat naar puur onderwijs en onderzoek.

Helaas moest ik constateren dat ‘Project Blauw% geen van beide richtingen kiest. Als wij kijken naar de verkiezingspunten, dan is dat niet vernieuwend. Sterker nog het is zelfs oude koek. Dit jaar is bijvoorbeeld mede op initiatief van Oras, een nieuw, uniform systeem opgezet voor tentamenaanmelding. Ook de internationalisering, en daarmee de uitwisselingsprogramma%s, zijn uitgebreid aan de orde gekomen. Alle belangrijke punten uit de internationaliseringsvisie van de studentenraad zijn overgenomen door het college van bestuur.

Verder meldt ‘Project Blauw% dat er meer eigen initiatief genomen gaat worden. Initiatief is er nooit genoeg. Maar door te zeggen dat er op dit moment binnen de sr alleen gereageerd wordt, slaan zij de plak volledig mis, want het tegendeel is waar. Misschien hadden zij initiatief moeten nemen om zich te verdiepen in de initiatieven van de studentenraad, dan hadden zij ook geweten dat hun verkiezingspunten geen nieuwe initiatieven zijn.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben blij met studenten die grote interesse in studentenpolitiek tonen en zich geroepen voelen een nieuwe partij op te richten. Maar pretendeer geen vernieuwende partij te zijn, als je het absoluut niet bent.

Flip van Dijk, Oras

Flip van Dijk, Oras