Bier, roken, Bassie en Adriaan

,,Als Doosjeskikker echt los gaat, wordt er met van alles gesmeten”, volgens René Molenaar. ,,Chips, vissticks, melk, meel, eieren, tortilla’s, bier% Niets daarvan eten we op, alles eindigt op de grond”, volgens de student technische informatica. Zulk soort voorstellingen worden wel eens negatief bestempeld als zapcabaret. ,,Jury’s houden meestal van een samenhangend verhaal met een boodschap. Wij doen liever dingen die we zelf grappig vinden en proberen die geschikt te maken voor een zaal, niet per se voor een jury.”

Op dit moment toert Doosjeskikker door Nederland om zich via try-outs voor te bereiden op de halve finale van het Groninger Studenten Cabaret Festival. ,,De show in Groningen zal droger zijn dan gebruikelijk”, volgens Molenaar. ,,Tijdens de try-out in Den Haag hebben we de hele boel onder het pannenkoekenmeel gegooid, maar dat mag in Groningen niet.”

Groningen is niet de eerste festivalpoging van het trio, in 2001 sneuvelde Doosjeskikker in de voorronde van het Rotterdamse Camaretten. ,,Festivals zijn leuk”, vindt Molenaar. ,,Je komt nog eens ergens en bovendien is alles geregeld, inclusief publiek.” De auditie in Groningen vond juist zonder publiek plaats. ,,Dat was lastig”, fronst Molenaar. ,,Onze show werkt beter voor een grote zaal dan voor acht man.”

Moeilijk publiek is echter geen uitzondering: afgelopen zomer stond het trio in een aula vol scholieren. ,,Die voelen zich al snel te cool om te lachen”, volgens Jinwo Versluys. ,,Wat dan helpt is extra grof zijn. Dat is waarom Hans Teeuwen ook die groep aanspreekt. Als je ze dan eenmaal aan het lachen krijgt barst het ook flink los. Het mooiste is wanneer je even moet wachten op een lachende zaal.”

Stap terug

Al wordt het festival een succes, ambities in de cabaretwereld hebben de drie niet. Sterker nog, het trio denkt aan een stapje terug. ,,Als we in Groningen winnen treden we zeker nog een keer op in Delft, maar we doen het voor de lol. Zodra de agenda zich vult is Doosjeskikker het eerste dat sneuvelt”, volgens Versluys. ,,En druk wordt het zeker: René moet nog afstuderen, ik zoek werk en Rik heeft een druk rooster sinds zijn overstap van bouwkunde naar de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht.”

In de halve finale staan de cabaretiers woensdagavond met twee andere acts geprogrammeerd. ,,Roel C. Verburg zuipt zich helemaal klem en praat achteruit, Lotte de Wit praat over seks en het paradijs en zit naakt op het podium”, vat Versluys de andere acts samen.

Een dag later staat voor het eerst in de festivalgeschiedenis een buitenlandse act op het podium: Neveneffecten uit België. ,,Die melken elke clou nog meer uit dan wij al doen, een soort Monty Python-humor”, volgens Versluys. ,,Verder heeft Nicolien Opdam een show rondom levenservaringen en de relatie tot haar vader, en ketent Timo zich geëngageerd vast aan het podium.”

,,Van dat huis-tuin-en-keuken-cabaret”, schampert Molenaar. ,,Niet ons soort cabaret. Onze show weerspiegelt waar wij zelf van houden: bier, roken, Bassie en Adriaan% Dat de wereld eraan gaat weten we nu wel een keer. Maar laten we niet gaan klagen over mensen die klagen.”

‘Doosjeskikker Zont Alles’. Op woensdag 22 oktober in de halve finale van het 17e Groninger Studenten Cabaret Festival. Op 24 oktober is de finale.

www.gscf.nl

Bij cabaretgezelschap Abacadabaret raakten Jinwo Versluys (26), Rik Nieuwdorp (25) en René Molenaar (24) zo op elkaar ingespeeld dat ze besloten een eigen groep op te richten. Woensdag staat Doosjeskikker in de halve finale van het Groninger Studenten Cabaret Festival.

Stap terug

www.gscf.nl