bier

.kop BierboerenVroeger was alles anders. De supermarkt moest nog uitgevonden worden en daarom kwam de melkboer gewoon aan de deur.

Nou, oude tijden gaan herleven in de wereld van de student. Slechts één kleine aanpassing was hiervoor nodig. De witte motor is uit het assortiment verdwenen om plaats te maken voor het goudgele vocht. Zo heeft Delft nu het genoegen te beschikken over twee bierboeren.

Het idee komt van Heineken. Deze brouwerij wil de populariteit van haar merk onder studenten vergroten, die nog steeds grootverbruikers zijn binnen de biermarkt. Daarom is besloten voortaan het bier tegen geringe meerkosten (een piek per krat) thuis te laten bezorgen; de zogenaamde ‘studenten service’. Eén telefoontje (tijdens kantooruren) en de kratten staan enkele uren later voor de deur. In elke grote studentenstad is inmiddels een koppel studenten operatief, dus ook in Delft.

Peter van Zijl en Onno Fransen brengen in hun Heineken-bus (met mobiele pin) de kratjes pils rond. Voor deze keer mogen we mee. In de splinternieuwe wagen rijden we naar het laatste adres om vier kratten van het Zoeterwoudse gersennat te bezorgen. ,,Voorlopig hebben we vooral vrienden en kennissen als klant, maar de animo groeit gestaag”, vertelt Van Zijl. ,,Pas geleden hebben we wat brieven gestuurd naar grote studentenhuizen met ons aanbod. We hebben goede hoop dat daar nieuwe klanten uit voortvloeien.”

De jongen die opendoet kijkt eerst wat wantrouwig naar de twee studenten, totdat blijkt dat iemand anders ‘dat wel geregeld zal hebben’. Als de betreffende persoon erbij komt is het snel geregeld. Fransen rekent de kratjes af, terwijl Van Zijl aan een derde geïnteresseerde huisgenoot uitlegt dat er ook gespaard kan worden voor Heineken-bretels, Heineken-schoolborden en andere onmisbare Heineken-artikelen.

,,Zo zie je maar hoe leuk dit baantje is”, zegt Van Zijl. ,,Niks geen auto’s tellen langs de snelweg in de stortregen voor één of ander uitzendbureau. Nee, gewoon een praatje maken met de klanten en bier verkopen. Dat spreekt mij veel meer aan”, aldus Van Zijl. ,,In ieder geval krijg je bij dit baantje gratis fitness-les”, lacht Fransen terwijl hij het laatste kratje pils uit de bus haalt.

Overigens kunt u bij de heren ook desgewenst een kratje Sourcy bestellen.
(B.v.D.)

.kop Bierboeren

Vroeger was alles anders. De supermarkt moest nog uitgevonden worden en daarom kwam de melkboer gewoon aan de deur. Hij maakte een kort praatje over het weer, verwisselde de lege flessen voor volle en vervolgde daarna zijn weg langs andere huizen.

Overigens kunt u bij de heren ook desgewenst een kratje Sourcy bestellen.
(B.v.D.)