Bezuinigingen Vastgoed treffen vooral oude gebouwen

De ‘noodbezuiniging’ bij Vastgoed zet een dikke streep door plannen om een aantal oudere TU-gebouwen ingrijpend te verbeteren.

Vastgoed had voor 2003 extra geld uitgetrokken voor het onderhoud van onder meer het hoofdgebouw, biotechnologie, technische aardwetenschappen en ‘gele scheikunde’. Jarenlang stond dit onderhoud op een laag pitje: de gebouwen in kwestie zouden immers worden verkocht of afgebroken. Maar TU-medewerkers en studenten moeten nog heel wat jaren in deze oude gebouwen blijven werken, want door de slechte financiële situatie van de TU zijn die plannen vooralsnog van de baan. Dan is het tijd voor een grote onderhoudinhaalslag, vond Vastgoed. ,,En bij zo’n inhaalslag is het ’t slimst om zo snel mogelijk de grootste investeringen te doen”, zegt Vastgoed-directeur Freek Higler.

Uiteindelijk bleek zelfs hiervoor onvoldoende geld te zijn. Om de TU-begroting voor 2003 sluitend te krijgen moest Vastgoed drie miljoen van het gevraagde budget voor onderhoud inleveren.

Higler wil absoluut geen ‘jeremiade’ houden, zegt hij. Hij kan lange lijsten laten zien met zaken die Vastgoed volgend jaar wél aan onderhoud gaat doen. ,,Aan veiligheid en gezondheid doen we geen concessies”, benadrukt hij. ,,Er is bijvoorbeeld geld gereserveerd voor eventuele calamiteiten met asbest. Maar als het gaat om esthetica en comfort, kunnen we in 2003 niet alles doen wat we hadden willen doen.”

In de ondernemingsraad is gesuggereerd dat de bezuiniging op lange termijn eerder geld kost dan oplevert. Higler: ,,Op zich is het natuurlijk niet handig om de medewerkers van een faculteit als TNW te versnipperen over verschillende gebouwen. Het betekent meer portiers, meer onderhoud, hogere energielasten, maar ook: lastiger samenwerken. Maar de TU zit nu eenmaal met een acuut financieel probleem.”

Niet alleen de oude gebouwen lijden onder de bezuiniging. Door strengere veiligheidsvoorschriften is bijvoorbeeld het schoonmaken van een aantal lastig bereikbare ramen bij Bouwkunde niet meer toegestaan. Daarom zijn ze al vier jaar niet gereinigd. In 2003 zal er wederom onvoldoende geld zijn om dit probleem helemaal op te lossen. (JP)