Bezuinigen op ov-studentenkaart? Dat lukt voorlopig niet

Dutch only

Een bezuiniging op de ov-studentenkaart zou de schatkist géén geld opleveren, bevestigt demissionair minister Robbert Dijkgraaf in een schriftelijk overleg aan de Tweede Kamer. Het CDA had hier vragen over gesteld.

Als de overheid zou willen bezuinigen op de ov-studentenkaart, bijvoorbeeld door het reisrecht een jaar in te korten, dan dalen de inkomsten van de NS en die moet daarvoor gecompenseerd worden. Dat staat in de afspraken. Zo’n ‘besparing’ zou dus weinig opleveren: het geld vloeit alsnog naar de NS.

In het overleg benadrukte Dijkgraaf overigens dat het kabinet geen voornemens heeft om het studentenreisproduct aan te passen. Dit jaar hebben naar schatting 833 duizend mbo-, hbo- en wo-studenten een ov-kaart.