Campus

Bezem door onderwijs voorbeeldfaculteit

Het onderwijs aan de medische faculteit van de Universiteit Maastricht moet op de schop, vindt hoogleraar onderwijskwaliteit Scherpbier.De medische faculteit in Maastricht staat model voor de modernisering in het Nederlandse hoger onderwijs.

Bij geneeskunde in Maastricht is het probleemgestuurd onderwijs (pgo) bedacht, waar bijna alle opleidingen in Nederland inmiddels wel in meerdere of mindere mate mee werken. Bovendien scoort de faculteit scoort goed in ranglijsten van de Keuzegids Hoger Onderwijs en het weekblad Elsevier.

Toch vindt prof.dr. Albert Scherpbier, die er onlangs aantrad als hoogleraar kwaliteitsbevordering van medisch onderwijs, dat er het nodige moet veranderen. Zo functioneren de docenten lang niet altijd goed. Studenten klagen bijvoorbeeld dat hun begeleiders de krant lezen tijdens hun bijeenkomsten.

Scherpbier denkt dat docenten het soms vervelend vinden dat zij hun kennis niet op de klassieke manier kwijt kunnen. Dergelijke kritiek moet serieus genomen worden, vindt hij. De faculteit moet docenten laten doen waar ze goed in zijn. Dat kan ook het lesgeven voor grote collegezalen zijn.

De Maastrichtse hoogleraar wil het strakke pgo-stramien loslaten. Behalve werkgroepen moeten er meer ‘ouderwetse’ colleges en practica op het rooster komen. En de kennis van studenten moet niet meer alleen met toetsen getest worden. Ze moeten ook papers schrijven en presentaties geven.

(HOP/Inge Hoogendoorn)

Het onderwijs aan de medische faculteit van de Universiteit Maastricht moet op de schop, vindt hoogleraar onderwijskwaliteit Scherpbier.

De medische faculteit in Maastricht staat model voor de modernisering in het Nederlandse hoger onderwijs. Bij geneeskunde in Maastricht is het probleemgestuurd onderwijs (pgo) bedacht, waar bijna alle opleidingen in Nederland inmiddels wel in meerdere of mindere mate mee werken. Bovendien scoort de faculteit scoort goed in ranglijsten van de Keuzegids Hoger Onderwijs en het weekblad Elsevier.

Toch vindt prof.dr. Albert Scherpbier, die er onlangs aantrad als hoogleraar kwaliteitsbevordering van medisch onderwijs, dat er het nodige moet veranderen. Zo functioneren de docenten lang niet altijd goed. Studenten klagen bijvoorbeeld dat hun begeleiders de krant lezen tijdens hun bijeenkomsten.

Scherpbier denkt dat docenten het soms vervelend vinden dat zij hun kennis niet op de klassieke manier kwijt kunnen. Dergelijke kritiek moet serieus genomen worden, vindt hij. De faculteit moet docenten laten doen waar ze goed in zijn. Dat kan ook het lesgeven voor grote collegezalen zijn.

De Maastrichtse hoogleraar wil het strakke pgo-stramien loslaten. Behalve werkgroepen moeten er meer ‘ouderwetse’ colleges en practica op het rooster komen. En de kennis van studenten moet niet meer alleen met toetsen getest worden. Ze moeten ook papers schrijven en presentaties geven.

(HOP/Inge Hoogendoorn)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.