Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Beste vinding komt uit Delft

Een lichtgewicht LPG-tank is verkozen tot beste uitvinding van het jaar. De tank heeft zijn roots bij de Delftse faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R).

/strong>

Tachtig procent lichter dan de traditionele stalen tank is de LPG-tank van de Delftse alumnus ir. Jan-Jaap Koppert. Toch breekt de donutvormige tank niet bij een botsing van vijftig kilometer per uur en ontploft hij niet bij een brandje. Dit dankzij een uitgekiend weefpatroon van supersterke vezels. Oorspronkelijk is de tank een ideetje van L&R-hoogleraar prof.ir. Adriaan Beukers. De jury van de ID-NL jaarprijs verkoos de LPG-tank uit tweeduizend inzendingen tot Beste vinding van het jaar.

De tank bestaat uit drie lagen. Binnenin zit een plastic polyethyleen laag om de tank gasdicht te maken. Daaromheen worden supersterke vezels gewonden. Het weefpatroon is zodanig dat de vezels worden belast in de lengterichting. In deze richting is het materiaal het sterkst. Bijzonder is dat de vezels niet worden gehecht met hars, maar droog om de basis worden gedraaid. Een rubberen buitencoating zorgt voor de finishing touch.

De tank is getest en klaar voor gebruik, maar mag nog niet worden toegepast. De Europese Unie werkt nog aan regels over drukvaten van composietmaterialen. Koppert is hierbij betrokken en vreest dat de regelgeving nog zeker een jaar op zich zal laten wachten.

De ID-NL prijs levert het ingenieursbedrijf Ale (Advanced lightweigth engineering) 15 duizend gulden op. Koppert laat hiervan eerst een uitgebreid kerstdiner aanrukken voor alle betrokkenen. Hoe het overgebleven geld besteed gaat worden, zal de groep daarna beslissen.

L&R-alumnus Koppert is sinds vier jaar directeur-eigenaar van Ale dat aan de Kluyverweg huist. Het bedrijf heeft inmiddels acht man personeel en is gespecialiseerd in lichtgewicht producten voor luxe jachten, de ruimtevaart en de auto-industrie.

Een lichtgewicht LPG-tank is verkozen tot beste uitvinding van het jaar. De tank heeft zijn roots bij de Delftse faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R).

Tachtig procent lichter dan de traditionele stalen tank is de LPG-tank van de Delftse alumnus ir. Jan-Jaap Koppert. Toch breekt de donutvormige tank niet bij een botsing van vijftig kilometer per uur en ontploft hij niet bij een brandje. Dit dankzij een uitgekiend weefpatroon van supersterke vezels. Oorspronkelijk is de tank een ideetje van L&R-hoogleraar prof.ir. Adriaan Beukers. De jury van de ID-NL jaarprijs verkoos de LPG-tank uit tweeduizend inzendingen tot Beste vinding van het jaar.

De tank bestaat uit drie lagen. Binnenin zit een plastic polyethyleen laag om de tank gasdicht te maken. Daaromheen worden supersterke vezels gewonden. Het weefpatroon is zodanig dat de vezels worden belast in de lengterichting. In deze richting is het materiaal het sterkst. Bijzonder is dat de vezels niet worden gehecht met hars, maar droog om de basis worden gedraaid. Een rubberen buitencoating zorgt voor de finishing touch.

De tank is getest en klaar voor gebruik, maar mag nog niet worden toegepast. De Europese Unie werkt nog aan regels over drukvaten van composietmaterialen. Koppert is hierbij betrokken en vreest dat de regelgeving nog zeker een jaar op zich zal laten wachten.

De ID-NL prijs levert het ingenieursbedrijf Ale (Advanced lightweigth engineering) 15 duizend gulden op. Koppert laat hiervan eerst een uitgebreid kerstdiner aanrukken voor alle betrokkenen. Hoe het overgebleven geld besteed gaat worden, zal de groep daarna beslissen.

L&R-alumnus Koppert is sinds vier jaar directeur-eigenaar van Ale dat aan de Kluyverweg huist. Het bedrijf heeft inmiddels acht man personeel en is gespecialiseerd in lichtgewicht producten voor luxe jachten, de ruimtevaart en de auto-industrie.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.