In minder dan drie jaar tijd maakte fotografe Bertien van Manen veertien reizen naar China. Uit fascinatie voor het onder westerse invloeden veranderende Chinese leven, maar ook om de mensen van heel dichtbij te observeren.
Het resulteerde in het boek East Wind West Wind, met 110 kleurenfoto’s. Vanaf 13 mei exposeert ze in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam.
Het boek is de opvolger van A Hundred Summers A Hundred Winters, waarvoor Van Manen door de voormalige Sovjet Unie reisde.
Van Manen zag in China de vermenging van zowel stads- en plattelandscultuur als oosterse en westerse cultuur, tegen de achtergrond van het communisme. De fotografe bezocht naast de grote steden ook het platteland en de bergen nabij Tibet. Ze verbleef doorgaans bij de inwoners zelf. Sliep zelfs bij ze in bed, met haar hoofd naast de voeten van haar bedpartner.
In haar foto’s staan vooral jongeren centraal, omdat bij hen volgens Van Manen de veranderingen het duidelijkst zichtbaar zijn.
Opmerkelijk is dat Van Manen een volautomatische camera gebruikte. Die zorgde ervoor dat ze niet teveel opviel als fotografe. Maar ook omdat scherpe, schreeuwende vormen en kleuren niet passen bij China, vindt ze.
East Wind West Wind van Bertien van Manen. Nederlands Foto Instituut, van 13 mei tot en met 24 juni. Geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
In minder dan drie jaar tijd maakte fotografe Bertien van Manen veertien reizen naar China. Uit fascinatie voor het onder westerse invloeden veranderende Chinese leven, maar ook om de mensen van heel dichtbij te observeren. Het resulteerde in het boek East Wind West Wind, met 110 kleurenfoto’s. Vanaf 13 mei exposeert ze in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam.
Het boek is de opvolger van A Hundred Summers A Hundred Winters, waarvoor Van Manen door de voormalige Sovjet Unie reisde.
Van Manen zag in China de vermenging van zowel stads- en plattelandscultuur als oosterse en westerse cultuur, tegen de achtergrond van het communisme. De fotografe bezocht naast de grote steden ook het platteland en de bergen nabij Tibet. Ze verbleef doorgaans bij de inwoners zelf. Sliep zelfs bij ze in bed, met haar hoofd naast de voeten van haar bedpartner.
In haar foto’s staan vooral jongeren centraal, omdat bij hen volgens Van Manen de veranderingen het duidelijkst zichtbaar zijn.
Opmerkelijk is dat Van Manen een volautomatische camera gebruikte. Die zorgde ervoor dat ze niet teveel opviel als fotografe. Maar ook omdat scherpe, schreeuwende vormen en kleuren niet passen bij China, vindt ze.
East Wind West Wind van Bertien van Manen. Nederlands Foto Instituut, van 13 mei tot en met 24 juni. Geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
Comments are closed.