Benoeming nieuwe rector te laat

Volgens de reglementen kan rector Karel Wakker niet meer begin januari aftreden, zoals de bedoeling is.Het staat er zwart op wit, in het TU-bestuursreglement.

Maar de naam van de toekomstige rector magnificus is nog steeds niet bekend. En dat terwijl de raad van toezicht begin april besloten heeft dat de huidige rector Wakker terugtreedt tijdens de komende diesviering op 11 januari. Die termijn van zes maanden is dus niet meer haalbaar.

,,Inderdaad jammer dat die termijn niet gehaald wordt”, reageert collegevoorzitter De Voogd. Maar volgens hem betekent dit niet dat Wakker langer aanblijft. De TU zal het bestuursreglement noodgedwongen overtreden. ,,Een kwestie van overmacht. Ik denk dat alle betrokkenen dat aanvaarden”, aldus De Voogd. De ondernemings- (or) en studentenraad (sr) zullen volgens hem over de kwestie gehoord worden.

,,Ik ben er niet gelukkig mee”, reageert ir. Jos van Kan, secretaris van de ondernemingsraad. ,,Dit verdient geen schoonheidsprijs.” Van Kan verwacht niet dat Wakker langer aanblijft. Or-voorzitter Daan Hoogwater reageert vergelijkbaar: ,,Primair gaat het erom dat er een goed college komt dat onderling prima kan samenwerken. Maar de gang van zaken is spijtig.”

,,In feite vermoedden we in april al dat de zesmaandentermijn niet gehaald zou worden”, aldus Astrid Dijksman, voorzitster van de or-fractie van Demokratisch Beleid. ,,De benoemingen van rector en collegevoorzitter zijn niet helemaal gegaan zoals het hoort. Ik verwacht niet dat de or en sr hier heel moeilijk over gaan doen, maar dit soort dingen mogen niet meer voorkomen.”

Hoofd juridische zaken mr. Hans Krul ontkent dat iemand bij de rechter de benoeming van een nieuwe rector formeel tegen zou kunnen houden. ,,Die zesmaandenregel is een vorm van zelfbinding van de universiteit. Overigens wordt waarschijnlijk half oktober bekend wie Karel Wakker opvolgt.

Het staat er zwart op wit, in het TU-bestuursreglement. Zes maanden voordat een nieuwe rector in het ambt treedt, moet zijn naam reeds bekend gemaakt zijn. Zo kan de universiteit wennen aan haar nieuwe boegbeeld, en heeft de rector zelf ruim de tijd om zich in te werken.