Belonen met bier

De nieuwe docentenopleiding basiskwalificatie onderwijs (BKO) gebruikt de eerste lichting studenten als proefkonijn. Dat vindt universitair docent Koen Langendoen, die op 26 november als eerste aan de TU een certificaat ontvangt van deze opleiding.

/strong>

Waarom ging u het BKO-traject doen?

,,Ik wil graag universitair hoofddocent worden. Daar heb je tegenwoordig bij informatica een kwalificatie voor nodig. En door als eerste het BKO-certificaat te halen kom je meer in de picture. Bekendheid is belangrijk in de ratrace om het hoofddocentschap.”

Waarom draagt u een T-shirt van een bekende Gallische druïde, en staat er Duvelbier op uw bureau?

,,Ik ga straks lesgeven in compilerbouw. Met het Panoramix-orakel dat ik daarbij gebruik, kunnen studenten hun eigen programma’s testen. Zo breng ik ze meteen in de sfeer. Bij programmeren zit de devil in the details. Wie er bij een opdracht in slaagt deze devil, meestal een kleine fout, op te sporen beloon ik met een Duvel.”

Hebt u dat op de cursus geleerd?

,,Tijdens het BKO-traject werd de nadruk gelegd op interactief onderwijs. Studenten mogen niet passief toehoren, en je moet daarom bijvoorbeeld veel vragen stellen.”

Luisteren studenten wel naar uw vragenvuur?

,,In de cursus hebben we geoefend met rollenspellen. Je gaat ervan uit dat ze bij de eerste keer vragen niks terugzeggen, bij de tweede keer wat murmelen, en als je het maar vaak genoeg probeert komt er vanzelf antwoord. Dat beloon je dan, en bier werkt het beste.”

Op uw website beschrijft u dat lesgeven veel stress gaf. Hoezo?

,,De werkdruk is voor een beginner erg hoog. Toen ik hier als docent begon, dacht ik: er wordt al twintig jaar onderwijs gegeven, dus zal alles wel goed geregeld zijn. In werkelijkheid was het tegendeel waar. Er zijn bijna geen docenten die je advies geven. Er is te weinig personeel hier bij informatica, dus je krijgt veel meer studenten onder je hoede. Ook is het moderne projectonderwijs, waarbij je studenten groepsopdrachten geeft, zo arbeidsintensief dat je helemaal niet meer aan onderzoek toekomt. Terwijl ik dat graag wil doen omdat deze jongen wel de ambitie heeft nog wat aan deze wereld te verbeteren.”

Wat kan er verbeterd worden aan de cursus?

,,Er kwam helemaal niemand bij college kijken. Terwijl je, als je net lesgeeft, graag advies krijgt van mensen met ervaring. Direct commentaar is belangrijk. Je wordt nu alleen beoordeeld op het eindportfolio dat je schriftelijk inlevert.”

www.isa.ewi.tudelft.nl/~koen

Waarom ging u het BKO-traject doen?

Hebt u dat op de cursus geleerd?

Luisteren studenten wel naar uw vragenvuur?

Op uw website beschrijft u dat lesgeven veel stress gaf. Hoezo?

Wat kan er verbeterd worden aan de cursus?

www.isa.ewi.tudelft.nl/~koen