Bedrijvenbeurs mikt op 3.500 studenten

Tijdens de dag houden vier bedrijven workshops. Deelnemers vormen kleine groepen om gezamenlijk een bestaand probleem aan te pakken. Aan het eind van de dag geven de groepen een presentatie en onthult de projectleider wat de werkelijke oplossing van het bedrijf was.

Ir. W. Dik, directeur van Koninklijke PTT Nederland, en drs. J. Post, van Philips, zijn uitgenodigd om te vertellen over ‘de harde kant van het bedrijfsleven’.

Multinationals als Shell en Unilever zijn niet in Utrecht vertegenwoordigd. Commissielid Els Leclerq:,,Voor hen zijn we net te klein. Er komen vooral de wat kleinere bedrijven op af, waarvoor deze beurs een perfecte kans is om hun capaciteit te tonen.”

In tegenstelling tot voorgaande jaren kunnen de deelnemende studenten hun CV niet direct aan een personeelsmanager aanbieden. Organisator Annemagreet Schouten: ,,Na de afgelopen beurzen is gebleken dat de aanmelders voor deze actie erg hoopvol waren ten aanzien van een baan. Ze waren door onze selectie gekomen en verwachtten bij wijze van spreken elk moment een telefoontje van een bedrijf. Die valse verwachting willen we natuurlijk niet wekken.”

De organisatiecommissie wordt door bedrijven gezien als een professionele groep. De twee maanden auditorenfonds die de leden ermee verdienen zijn erg welkom. Leclerq: ,,Elke dag ben je er wel vier tot zes uur aan kwijt. Gelukkig levert het ook wat op. Na de bedrijvendag kunnen we heerlijk borrelen met de keizers van elk bedrijf.”

In maart 1996 zal waarschijnlijk ook in Delft een bedrijvendag plaatsvinden. Een aantal studieverenigingen werkt samen om in de Aula een arbeidsbeurs te organiseren. (R.Z.)

Rico Zweers

Techniekstudenten en werkgevers kunnen aan elkaar ruiken tijdens de vijfde beurs Techniek Bedrijven, op 24 november in de Utrechtse Jaarbeurs. 25.000 vierdejaars- en oudere studenten zijn aangeschreven door de organisatie van de bedrijvendag, die wordt gevormd door een commissie van Virgiel. De verwachting is dat ongeveer 3.500 studenten de grootste technische beurs van Nederland zullen bezoeken.

Rico Zweers