Beauty and brains

Ze zijn niet alleen mooi, ze hebben ook nog hersens, de twaalf studenten werktuigbouwkunde die dit jaar poseerden voor de Women in Technology kalender.

Het initiatief komt van Dosign Engineering, dat wil laten zien dat vrouwen in de techniek toekomst hebben. Op de foto ‘decembermeisje’ Yonna Welchen.

“Er hangt iets in de lucht. Er waait een frisse wind. Of een warme”, meldde Philip Kieffer dinsdag 2 februari aan het begin van een bijeenkomst van het SO-domein. “Er zijn dingen aan de gang.” SO staat voor secretariële ondersteuning en het SO-domein is onderdeel van de Universiteitsdienst.

Het is logisch dat Kieffer momentum bespeurt, hij is immers katalysator van het SO-domein. Wat belangrijker is: zijn gehoor van zo’n 120 secretaresses geloofde het dinsdag ook. Geen gegeneerd gegniffel toen hij zijn opwekkende woorden uitsprak. Ook niet toen hij zijn presentatie afsloot met een al eerder getoonde kreet. Hij ziet het SO-domein ‘het meest krachtige en innovatieve netwerk van secretaresses in non-profit Nederland’ zijn of worden.

Symbolisch

De opkomst voor de bijeenkomst was al een teken van secretariële girlpower. Van de 350 secretaresses die de TU telt kwam ruim een derde naar de toch vooral symbolische bijeenkomst: de presentatie van ZieSO, hun eigen website op Blackboard, en de lancering van OplosUD, hun digitale ideeënbus.

Door weer en wind, onder de paraplu of diep in de jaskraag weggedoken kwamen ze vanuit de bieb, de Aula en zeven faculteiten naar de Berlagezaal in het gemoderniseerde TU-icoon BK City. Ze wilden er bij zijn, de veelal jonge casual geklede meiden en vrouwen van pakweg 20 tot 40 jaar. Delen in de good feeling.

Fundament

Onder dat goede gevoel bleek een hecht fundament te liggen. Het SO-domein – ‘van, voor en door secretaresses’ – is danig in beweging, schetste Kieffer. Er zijn workshops gekomen voor secretaresses, er is een koers uitgezet en er zijn doelen bepaald die brede steun krijgen. Vergaderd is er ook, door een bestuur en met contactpersonen van faculteiten. En vooral: er zijn vier werkgroepen aan de gang gegaan met functie-aspecten als taken en beloning, met een handboek, trainingen, opleidingen en het creëren van een netwerk.

De dinsdag gepresenteerde eigen intranetsite op Blackboard – officieel in bedrijf gesteld door Opmaat-directeur Anka Mulder, is een uitwerking van die initiatieven. Op de site zit natuurlijk een knop voor de ook gelanceerde ideeënbus OplosUD. “Bedoeld om van die kleine, suffe ergernissen op te lossen voor jezelf en voor anderen”, aldus Kieffer. “Dat zaken op een bepaalde website niet zijn te vinden. Dat mensen of instanties niet of moeilijk zijn te bereiken. Hoe je kopiëren in kleur kunt uitschakelen. Mailbox is vol, want nu? Agendabeheer.” Natuurlijk met de mogelijkheid om per mail oplossingen aan te dragen.

Verder krijgen de secretaresses via hun site de beschikking over op hun (werk) gericht nieuws, een agenda en informatie over de SO-organisatie. Daarnaast een altijd in ontwikkeling zijnd handboek en een net zo dynamische lijst met collega-TU-secretaresses gekoppeld aan de plek en bazen waarvoor ze werken, zoals hoogleraren. Verder documenten over presentaties, foto’s, links en – in de toekomst – een ‘chatachtig platform’.

Trots
Het deed Birgit Rademakers, secretaresse bij de faculteit 3mE, goed. “De site is een goed initiatief en het handboek is heel handig”, oordeelde ze. Dat laatste kan zij al een beetje weten, want een handboek dat op 3mE al in gebruik was, diende als voorbeeld voor het ZieSO-handboek. “Het is fantastisch dat er nu TU-breed zo’n handboek is. Nu hoef je als je nieuw bent niet constant het wiel uit te vinden. Het heeft mij een tot anderhalf jaar gekost voor ik een beetje wist hoe het hier werkt. Dat we een eigen site hebben geeft ook iets van trots en een gevoel van saamhorigheid. Je bent niet meer zo alleen, je kunt bij een ander te rade gaan. Maar het is vooral effectief.”

Het SO-domein omschrijven als het meest krachtige en innovatieve netwerk van secretaresses in non-profit Nederland vindt Rademakers ‘ambiteus’. “ Maar het moet gezien de afnemende geldstromen. De lancering van een eigen ideeënbus vindt ze daarom heel goed. Die draagt bij aan effectiviteit, transparantie, overzichtelijkheid en saamhorigheid.”