BASE Festival wil internationals helpen integreren

Delftse internationale studentenverenigingen organiseren deze donderdag het BASE Festival. Met het evenement willen ze internationale studenten beter laten ‘landen’ in Delft.

Ook op het OWee-terras konden eerstejaars elkaar ontmoeten. (Foto: Daniël Korvemaker)

Delta sprak met Lydia Vian de Fuentes van IAESTE (International Association for the Exchange of Students for Technical Experience), één van de organisatoren van het festival.

Wanneer is het festival en wat is er te doen?
“Het is op donderdag 26 augustus op een plein bij de Professor Schermerhornstraat. Er zijn twee podia, allerlei activiteiten die je kunt doen en elke internationale studentenvereniging heeft een eigen kraampje. Denk qua activiteiten aan een silent disco, een rodeostier, kookworkshops en nog veel meer. Bij de kraampjes kunnen internationals Delftse studentenverenigingen leren kennen om te ontdekken of er iets voor hen tussen zit.”

Een festival in coronatijd, is dat veilig?
“Ja, anders hadden we ook geen toestemming gekregen. Ons terrein is 4600 vierkante meter, behoorlijk groot dus iedereen kan op veilige afstand van elkaar blijven. De gemeente Delft heeft toestemming een maximumaantal bezoekers ingesteld waar we ons aan houden. Ook volgen we de coronavoorschriften op en vragen we mensen om een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs.”

Met wie organiseer je het en waarom?
“We zijn met vijftien mensen en iedereen is van een andere internationale vereniging: Aegee-Delft, Best Delft, Diss, Latitud en ESN-Delft bijvoorbeeld. We delen een kantoor in het Duwo-gebouw aan de Professor Schermerhornstraat en hadden het er al een tijd over dat we samen iets groots wilden organiseren. Dit jaar wilde Duwo geld beschikbaar stellen voor een evenement dat was gericht op internationals. We hebben zelf bedacht hoe we het invullen. De combinatie van podia, activiteiten én aandacht voor internationale verenigingen is belangrijk. We hopen dat internationale studenten Delft zo beter leren kennen, maar hopen ook dat er veel Nederlandse studenten naar het festival komen.”

Internationals vinden soms moeilijk aansluiting op het studentenleven in Nederland. Hoe helpt dit festival ze nog meer?
“De meeste organisatoren zijn Nederlands dus we zien dat er een gat is tussen Nederlandse en internationale studenten. Het gaat om dat extra zetje.”

“Op dit festival kunnen internationals veel nieuwe mensen leren kennen, zowel Nederlanders van verenigingen als andere internationale studenten. Hopelijk ontstaat er een fijne sfeer voor het uitwisselen van culturen en leren van medestudenten uit andere landen. Als aan het eind van dit festival één international een nummer heeft uitgewisseld met een Nederlander zijn we al dolgelukkig.”

Je bent hier zelf een paar jaar geleden als internationale student terechtgekomen. Heb jij tips voor studenten die net nieuw zijn?
“Ik kwam twee jaar geleden voor het eerst als uitwisselingsstudent naar de TU en voelde een afstand tot Nederlandse studenten. Ik was wel enorm gemotiveerd om te integreren. Ik maakte Nederlandse vrienden tijdens hoorcolleges en ging bij een Nederlandse sportclub. Ik heb zelfs de taal geprobeerd te leren. Dus ik zou zeggen: neem dat extra stapje. Als je er een beetje moeite in steekt, merk je dat veel Nederlanders enorm voor je openstaan.”

• Base Festival, donderdag 26 augustus op een plein bij de Professor Schermerhornstraat.
  • Een kaartje voor het festival kost 13,50 euro. Tickets kun je hier bestellen.
  • Het festival wordt georganiseerd door: S4S, Best, Iaeste, Aegee, Diss, ISA, ESN, Subest, TUD Debating club, Aiesec, ABC Compass, Moeder Delftsche en Latitud.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl