Onderwijs

Auto krijgt bilherkenning en bekkentrekfunctie

De auto van de toekomst, mede bedacht door Delftse studenten, is een ‘open source’-project waaraan iedereen kan mee-ontwerpen. Net als Wikipedia.

De website heeft wat weg van een Ikea-folder. “C,mm,n maakt het steeds leuker en makkelijker om contact met mensen om je heen te maken. Want uiteindelijk draait het om samenwerken en samenleven.” C,mm,n (spreek uit: ‘common’) is alleen geen kantoorstoel maar een toekomstauto, mede bedacht door Delftse studenten. Drie demonstratiemodellen werden deze week onthuld op de AutoRai in Amsterdam.

De auto van 2020 is een vergaarbak vol met nieuwe, maar bekende technieken. Plus een toefje sciencefiction: zo dienen de passagiers plaats te nemen in een bank gemaakt van ‘memory-foam op basis van soja’. Inderdaad: dat is een bank die de vorm van uw billen onthoudt en zich daarnaar plooit.

De bestuurder zit intussen weldegelijk in een soort bureaustoel. Rijdt de auto op de automatische piloot in een colonne van C,mm,ns over de snelweg, dan kan de bestuurder de stoel draaien en lekker kletsen met de passagiers. Met de rug naar het raam zitten kan ook. “Dat straalt uit dat je met rust gelaten wilt worden.”

Uiteraard rijdt de auto op waterstof. De elektromotoren zitten echter niet onder een kap, maar in de wielen . een techniek die in Apeldoorn al wordt toegepast in de zogeheten Fluisterbus. Opmerkelijk is ook de actieve vering. Als C,mm,n een bocht neemt, kantelen de wielen een beetje, waardoor de banden altijd mooi op het wegdek blijven.

De tomtom in de toekomstauto blijkt een bekkentrekkende, pratende robot, die vastgeschroefd zit op het biodegradable plastic dashboard. Karma, heet hij. “Om de chauffeur te informeren over de veiligheid past Karma zijn stem en gelaatsuitdrukking aan de situatie aan.” Je rijdt te hard, en je krijgt het aan de stok met je auto, zeg maar.

C,mm,n-rijders staan voortdurend met elkaar in contact. De bestuurders vormen zo een gemeenschapje waar men moeilijke kruispunten, files of handige rijroutes aan elkaar doorgeeft. Dat informatie delen begint al deze week, als de ontwerpers de blauwdrukken van C,mm,n beschikbaar stellen op internet. Daarmee wordt C,mm,n de eerste ‘open source’-auto ter wereld: iedereen kan via een ‘C,mm,nity’ aan de slag met het ontwerp.

Van gêne hebben de initiatiefnemers in elk geval geen last. ‘Flitsend’, ‘uniek’, ‘indrukwekkend’ en ‘imposant’ zijn de woorden waarmee ze zichzelf aanduiden. “Behalve een mijlpaal is C,mm,n vooral ook het startschot voor mensen en organisaties om bij te dragen aan een betere mobiliteit voor 2020.”

www.autoindetoekomst.nl

De website heeft wat weg van een Ikea-folder. “C,mm,n maakt het steeds leuker en makkelijker om contact met mensen om je heen te maken. Want uiteindelijk draait het om samenwerken en samenleven.” C,mm,n (spreek uit: ‘common’) is alleen geen kantoorstoel maar een toekomstauto, mede bedacht door Delftse studenten. Drie demonstratiemodellen werden deze week onthuld op de AutoRai in Amsterdam.

De auto van 2020 is een vergaarbak vol met nieuwe, maar bekende technieken. Plus een toefje sciencefiction: zo dienen de passagiers plaats te nemen in een bank gemaakt van ‘memory-foam op basis van soja’. Inderdaad: dat is een bank die de vorm van uw billen onthoudt en zich daarnaar plooit.

De bestuurder zit intussen weldegelijk in een soort bureaustoel. Rijdt de auto op de automatische piloot in een colonne van C,mm,ns over de snelweg, dan kan de bestuurder de stoel draaien en lekker kletsen met de passagiers. Met de rug naar het raam zitten kan ook. “Dat straalt uit dat je met rust gelaten wilt worden.”

Uiteraard rijdt de auto op waterstof. De elektromotoren zitten echter niet onder een kap, maar in de wielen . een techniek die in Apeldoorn al wordt toegepast in de zogeheten Fluisterbus. Opmerkelijk is ook de actieve vering. Als C,mm,n een bocht neemt, kantelen de wielen een beetje, waardoor de banden altijd mooi op het wegdek blijven.

De tomtom in de toekomstauto blijkt een bekkentrekkende, pratende robot, die vastgeschroefd zit op het biodegradable plastic dashboard. Karma, heet hij. “Om de chauffeur te informeren over de veiligheid past Karma zijn stem en gelaatsuitdrukking aan de situatie aan.” Je rijdt te hard, en je krijgt het aan de stok met je auto, zeg maar.

C,mm,n-rijders staan voortdurend met elkaar in contact. De bestuurders vormen zo een gemeenschapje waar men moeilijke kruispunten, files of handige rijroutes aan elkaar doorgeeft. Dat informatie delen begint al deze week, als de ontwerpers de blauwdrukken van C,mm,n beschikbaar stellen op internet. Daarmee wordt C,mm,n de eerste ‘open source’-auto ter wereld: iedereen kan via een ‘C,mm,nity’ aan de slag met het ontwerp.

Van gêne hebben de initiatiefnemers in elk geval geen last. ‘Flitsend’, ‘uniek’, ‘indrukwekkend’ en ‘imposant’ zijn de woorden waarmee ze zichzelf aanduiden. “Behalve een mijlpaal is C,mm,n vooral ook het startschot voor mensen en organisaties om bij te dragen aan een betere mobiliteit voor 2020.”

www.autoindetoekomst.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.