Architect Verheijen pakt WbMT-herhuisvesting aan

Verheijen mag tot eind dit jaar de plannen verder uitwerken. In mei 1996 moet de bouw dan feitelijk beginnen.

Herhuisvesting is nodig omdat Werktuigbouw de laatste jaren sterk krimpt en dus nu teveel ruimte heeft. Daarnaast kampt IO met versnipperde huisvesting. Coördinator herhuisvesting van WbMT, M. Buitenhek: ,,In het plan is geprobeerd zo min mogelijk nieuwbouw te plegen aangezien de universiteit toch al zit met zo’n zware post onroerend goed.”

De Centrale Werkplaats (CW) verhuist naar het IO-gebouw aan de Cornelis Drebbelweg. De helft van het blok waar de CW en Technische Mechanica nu zitten wordt gesloopt. In het overblijvende deel komt de gehele faculteit IO. Het oude IO-gebouw komt dus vrij.

De indeling van het WbMT-complex aan de Mekelweg verandert ingrijpend en het deel waar koude technologie en voertuigtechniek zitten gaat tegen de vlakte. Alleen de twee linker torens van de vier die aan de Mekelweg in de WbMT-vijver staan, blijven tot deze faculteit behoren, de andere twee komen vrij.

Vanuit het Mekelweg-complex komt er een loopbrug naar aero- en hydrodynamica aan de Leeghwaterstraat, waar ook Technische Mechanica wordt ondergebracht. Proces- en apparatenbouw en de sleeptank blijven als losse onderdelen ook nog bij de faculteit horen.
Eenheid

De nieuwbouw betreft alleen kantoren. Buitenhek: ,,Over het algemeen is er op de universiteit teveel laboratoriumruimte ten opzicht van kabinetruimte.” Aero- en hydrodynamica en het nieuwe IO-gebouw krijgen dan ook wat extra kantoren.

De eenheid tussen de vele gebouwen van Werktuigbouw moet volgens Buitenhek, behalve door de loopbrug, vooral door de gebruikers zelf tot stand komen. ,,Door contacten tussen vakgroepen te stimuleren, werkverbanden aan te gaan en ondersteunende diensten in ieder geval per locatie centraal te organiseren moet het nadeel van de losse locaties gecompenseerd worden.”

Wat betreft facility sharing zegt Buitenhek dat WbMT de kantine wil delen met aangrenzende gebouwen, maar volgens hem zou IO daar nog niet zo veel voor voelen. Ook denkt WbMT erover zijn collegezalen beschikbaar te stellen voor andere gebruikers. Buitenhek: ,,We zouden dan ook de openingstijden van de zalen kunnen verbreden. Nu wordt er praktisch alleen ’s ochtends gebruik van gemaakt.”

Wat er met vrijkomende ruimten gaat gebeuren, waaronder ook de verdieping boven de sleeptank, wil het Facilitair Bedrijf nogniets loslaten. Eerder werd al wel gesproken over het plaatsen van het uit de jas gegroeide Technische Bestuurskunde of een deel van Wijsbegeerte en Technische Maatschappijwetenschappen in het leeg komende IO-gebouw. Geodesie of het college van bestuur zouden kandidaten zijn voor de lege WbMT-torens aan de Mekelweg. Eind 1999 moet het project afgerond zijn. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Er komt tekening in de herhuisvesting van Industrieel Ontwerpen (IO), Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek (WbMT) en de Centrale Werkplaats. Fons Verheijen van de Leidse architectencombinatie Verheijen, Verkoren, De Haan is aangewezen als projectarchitect. IO en WbMT zijn het overigens nog niet eens geworden over het gezamenlijk gebruik van de kantine.

Eenheid

Joyce Ouwerkerk