Angst en vriendschap tussen vuilnishopen

Heb jij genoeg lef om je lot in eigen handen te nemen?

Nieuw is het niet. Stella zet al sinds halverwege de jaren negentig toneel voor volwassenen op de planken. Het gezelschap, tot voor kort onder artistieke leiding van Hans van den Boom, verwierf echter vooral naam met haar tot moderne, realistische stukken bewerkte sprookjes voor kinderen.

Die faam is terecht, want Stella maakt kindervoorstellingen die ook buiten de landsgrenzen een daverend succes zijn. Geitenjong werd vertaald naar het Frans en het Duits, Storm, Venetië en Tom toerden de hele wereld over. Voor Bianca en de Jager, een hypermoderne versie van Sneeuwitje, nam de groep dit voorjaar de 1000Watt Prijs voor jongerentheater in ontvangst, de zoveelste onderscheiding op rij. Maar Stella wil als meer bekend staan dan alleen als jeugdtheatergroep. Al worden de kindertoneelstukken ook gretig bezocht door volwassenen.

Op vrijdag 12 oktober gaat Het Lijmhuis in première. Met dit stuk zet van den Boom, naast regisseur ook schrijver van het gezelschap, het maken van theater voor volwassenen voort. Iets wat hem uitermate goed bevallen was na Hoop en Glorie op de Dag van de Heilige Drie-Eenheid, een verhaal over een vereenzaamde moeder en zoon die met de komst van nieuwe buren hun toekomst zien veranderen.

Seks

Het Lijmhuis is in eerste instantie een verhaal over de vriendschap tussen twee mannen. Ze werken op een afvalbedrijf, waar ze, verscholen achter beeldschermen, lichtontvlambaar vuilnis bewaken. Ze zijn nog jong, hun leven moet eigenlijk nog beginnen. Daar in de krochten van het afvalbedrijf lijken ze eerder al dood. Om de tijd te doden, filosoferen de twee over het bestaan aan het eind van de afvalketen. Ze dromen van een ander leven: macht en vrijheid, seks en een nieuw gebit. Maar hun saaie bestaan beschermt ze tegelijkertijd tegen de gevaren van de buitenwereld.

Dat verandert wanneer ze op een dag tussen al dat afval een mens vinden. Het rakelt een gebeurtenis uit het verleden op die de vrienden liever voor altijd verzwegen hadden. Wantrouwen, minachting en wraak steken de kop op en drijven het tweetal uiteindelijk steeds verder uit elkaar.

Met dit stuk stelt Van den Boom tevens een ander thema aan de kaak dat vaker terugkomt in zijn stukken. Mensen zouden hun eigen leven best in eigen hand willen nemen, stelt de schrijver, maar ze berusten in de veiligheid van de situatie waarin ze verkeren. Die beschermt ze, hoe benauwend dat tegelijkertijd ook is.

Zware kost, maar Van den Boom bedoelt zijn stukken niet altijd zo serieus als het publiek ze opvat. Hij had Hoop en Glorie aanvankelijk bedoeld als zwartgallige humor, maar de toeschouwers namen het verhaal, toen het eenmaal op de bühne stond, zwaarder op dan debedoeling was.

Dubbele bodem

Van den Boom kan er niet echt mee zitten. Het is hoe doorgaans naar zijn stukken wordt gekeken. Kinderen vatten de dubbele bodem in zijn stukken meestal ook niet.

Ontluikende seksualiteit, problematische ouder-kindrelaties; het zijn geen onderwerpen waar het gemiddelde kind van acht jaar op zit te wachten. Toch zijn dergelijke thema’s in de meeste Stella-voorstellingen terug te vinden. ,,Kinderen halen nog genoeg uit het verhaal om het spannend te houden”, denkt de regisseur. Wat ze laten liggen, is precies datgene wat de jeugdvoorstellingen interessant maakt voor volwassenen.

Het Lijmhuis, geschikt voor jongeren vanaf veertien jaar, gaat in het eigen theater van Stella in première. Dat is een oud schoolgebouw, verscholen aan de rand van het Haagse centrum. Het is de trots en glorie van de theatergroep, maar helaas weten buiten de stad weinig mensen het te vinden. Het stuk gaat dan ook nog op tournee, langs onder andere Rotterdam en Brussel.

Op dinsdag 30 oktober staat Het Lijmhuis in de Rotterdamse Schouwburg. Tot die tijd is het te zien in het eigen theater aan de Kerkstraat in Den Haag.

Het Lijmhuis is tot en met zaterdag 13 oktober te zien en op vrijdag 26 en zaterdag 27 oktober. Aanvang: 20.00 uur, op zaterdagen om 21.00 uur. Info: www.stella.nl.

Geen sprookjes, geen kinderen op de tribune. Theatergroep Stella zet weer eens een voorstelling voor volwassenen op de planken. Een voorstelling die reden tot nadenken geeft. Heb jij genoeg lef om je lot in eigen handen te nemen?

Seks

Dubbele bodem