Altijd zo geweescht – Biermeter

Wat zijn de mores van studentenverenigingen, huizen, studieverenigingen en sportclubs? Lees het in de nieuwe rubriek ‘Altijd zo geweescht’.

Het begon een aantal jaar geleden, bij de eerste interstedelijke studentenzwemcompetitie. Daar introduceerde zwemvereniging Wave de typisch Delftse traditie om de biermeter of vlag van een andere zwemvereniging te pakken te krijgen. Binnen twee weken moet de gedupeerde vereniging per post op de hoogte worden gebracht door middel van welke tegenprestatie het veroverde attribuut terug kan worden gekregen. Bij de afgelopen wedstrijd in Amsterdam maakte Wave de meter van het Rotterdamse Ragnar buit. “Ragnar was op dat moment nog in het bezit van onze meter”, vertelt bestuurlid Manuel Harmsen. “Ze waren vergeten om een tegenprestatie te eisen, dus verlangden wij dat ze hem mét negentien biertjes zouden teruggeven in Amsterdam.” De tegenpartij stelde een ruil voor. Wave hield echter voet bij stuk en nam de met bier gevulde eigen meter uiteindelijk terug in ontvangst, terwijl die van Ragnar werd meegetroond naar Delft. “Onze secretaris heeft Ragnar per post verwittigd en een handje zaagsel in de enveloppe gedaan. Om ze wat schrik aan te jagen, want zij hadden onze meter beschadigd.”
Een half jaar geleden veroverden de Delftse zwemmers de vlag van het Maastrichtse Tiburon, die als tegenprestatie moesten klokken bij de clubkampioenschappen van Wave. “Het zijn altijd de besturen die de klos zijn. Een beetje competitie zorgt ervoor dat de contacten onderhouden worden.” Is Wave zelf ooit de klos? “Onze biermeter is een half jaar geleden ontvreemd. Dan is het afwachten wie ‘m heeft en wanneer je daar bericht van krijgt.” Ook de Limburgse studenten vergaten een tegenprestatie te eisen. “Mijn bestuur doet het dus redelijk goed dit jaar.”

”Ik ben supergemotiveerd en nieuwsgierig naar mijn nieuwe leven. Ik kom uit Curaçao en ben hier net anderhalve maand. Wat is alles hier goed geregeld! De begeleiding bij TBM is veelbelovend. Ik woon nu in Delft-Zuid. Dat is iets minder, misschien. Na mijn studie wil ik hier nog een tijdje blijven om werkervaring op te doen, maar dan terug naar Curaçao. Naar mijn familie en de zon, want die mis ik nu al.”