Altijd inchecken bij regiotrein

Studenten moeten vanaf 3 november altijd in- en uitchecken met hun ov-chipkaart, ook als ze gratis mogen reizen. Alleen voor NS-treinen geldt nog een uitzondering.

Studenten moesten al verplicht inchecken in bus, metro en tram. In regionale treinen verschilden de regels. Bij Connexxion moest het bijvoorbeeld wel, bij Arriva nog niet. Vanaf november moet nu bij alle regionale treinvervoerders ingecheckt worden. Wie dat niet doet, riskeert een boete.

Alleen de NS doet nog niet mee. Die gaat het inchecken pas eind 2012 voor gratis reizende studenten verplichten, wanneer de papieren treinkaartjes worden afgeschaft. Maar het bedrijf spoort iedereen aan er nu alvast een gewoonte van te maken: dat zorgt voor routine en het vervoersbedrijf kan dan zien hoeveel reizigers er in een trein zitten.

Wie heeft ingecheckt en overstapt van een NS-trein naar een regionale vervoerder (of andersom) moet eerst bij de ene vervoerder uitchecken en vervolgens bij de ander weer inchecken. Daar komt voorlopig geen verandering in.

Gamen, routeplannen, fotograferen, chatten, Facebooken, Twitteren, hardlopen, weer checken, nieuws lezen, tekenen, rekenen, reizen, en oja… bellen kun je er natuurlijk ook mee. De naam ‘telefoon’ past eigenlijk niet meer bij de apparaten van tegenwoordig waarvan bellen en sms’en eigenlijk nog maar handige bijzaken zijn. De hoofdbezigheid van mijn iPhone is de laatste tijd: muziek!

In de trein, tijdens het studeren en bij het hardlopen; een muziekje hoort er altijd bij. Heb je zin in drie keer per uur Nick & Simon, Gerard Joling en Jeroen van de Boom in de herhaling? Dan raad ik je de 100%NL app aan.
Eindeloze herhalingen van de nieuwste hitjes van Lady Gaga en Rihanna vind je bij Qmusic, en alle classics hoor je via de Radio10Gold app. Behoefte aan iets nieuws?

Natuurlijk! 22Tracks is het antwoord.
22Tracks is naar eigen zeggen een online jukebox met 22 afspeellijsten van verschillende genres, allen bestaande uit 22 nummers. Een stel professionele Amsterdamse dj’s houdt zich bezig met het samenstellen van interessante lijsten met hippe bekende en onbekende nummers. Elke week wordt de jukebox ge-update met nieuwe nummers, dus nooit meer eeuwige herhaling van hetzelfde bekende riedeltje. Van reggae tot pop en van hiphop tot techno, voor iedereen zit er wel wat bij.

En om nog even een uitstapje te maken binnen de muziek-apps, voor degenen die de afgelopen weken onder de grond hebben gezeten: probeer Shazam eens. Shazam is verbonden aan een gigantische online database met daarin alle muziek die je op de radio hoort, zelfs Nederlandstalig. Neem een paar seconden op met je iPhone en Shazam vertelt je de artiest en titel van het nummer. En als je benieuwd bent welk nummer je buurman in de trein de hele tijd neuriet, dan moet je bij Soundhound zijn, de app die zelfs stemgeluiden kan analyseren.

Leuk *****
Handig *****