Alsnog veertig miljoen voor TU

De TU krijgt alsnog zo’n veertig miljoen euro van het ministerie van onderwijs. Sinds 2007 heeft de universiteit te weinig geld gekregen vanwege een nieuwe manier van verdelen van het budget voor afgestudeerde studenten.

Universiteiten zouden na invoering van het bachelor-mastersysteem geld ontvangen per bachelor en master, terwijl ze voorheen
alleen doctorandussen afleverden.

De TU meende er met de nieuwe verdeelsleutel te veel op achteruit te gaan. “De terugval in inkomsten vanuit de overheid is een onbedoeld neveneffect van het huidige bekostigingssysteem, maar wel eentje die de TU Delft uitermate hard treft”, zegt bestuursvoorzitter Dirk Jan van den Berg.
De TU zette zich er voor in om dat bij het ministerie duidelijk te maken. “Niet in de laatste plaats omdat we aan de vooravond van een nieuw bekostigingssysteem staan en deze systeemfout niet moet doorwerken in de nieuwe systematiek”, zegt Van den Berg.
Onderzoeksbureau Deloitte stelde onlangs vast dat sommige universiteiten er inderdaad te veel op achteruit waren gegaan. Het ministerie is nu bereid de fout te herstellen, door het tekort in veertien jaar terug te betalen.
De TU vindt dat te lang duren en heeft daarom bij wijze van compromis voorgesteld er maximaal acht jaar van te maken. “De TU heeft in een paar jaar tijd een groot nadeel opgelopen, dan mag het niet veertien jaar duren voordat dit gerepareerd is”, aldus Van den Berg.

“Wij hebben het dan nog niet eens over de gecumuleerde interest, die aanzienlijk is. De TU Delft heeft het geld op dit moment hard nodig om haar toppositie verder uit te bouwen en om de grote toeloop van studenten op te vangen.”

Overigens mogen universiteiten die te veel geld kregen, dat houden. De Volkskrant meldt dat D66 opheldering wil van onderwijsminister Plasterk. Fractieleider Alexander Pechtold wil weten waarom universiteiten zo lang moeten wachten op hun geld. Ook vraagt hij zich af waar de bewindsman de miljoenen vandaan denkt te halen.

Met de komst van het Rotterdamse Onderwijsgebouw Zuid naar de TU-campus komen er zeven instructiezalen, twee studio classrooms en veertig projectruimten bij. Het biedt ruimte aan meer dan zeshonderd studenten en komt naast de vliegtuighal van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. L&R wil waarschijnlijk 60 tot 70 procent van de ruimte gebruiken, maar het gebouw is ook voor andere faculteiten. De ondernemingsraad vraagt zich af of de extra ruimte nodig is. Volgens het college van bestuur wel, omdat het aantal studenten groeit.