Alleen nog les in Engels en Nederlands

Het talenonderwijs gaat op de schop. Het taleninstituut van de TU biedt vanaf volgend jaar alleen nog (gratis) Nederlands en Engels aan. Voor iets anders is en komt geen geld.

Wel is het college van bestuur (cvb)bereid om te kijken hoe studenten zo goedkoop en eenvoudig mogelijk elders onderwijs in andere talen kunnen volgen.

Collegelid Paul Rullmann reageerde maandag in een vergadering met de studentenraad (sr) op een brief over het verminderen van het taalonderwijs. De brief van de sr was geschreven naar aanleiding van een discussie hierover van vorige maand. Gratis cursussen Chinees, Spaans, Italiaans en Frans verdwijnen en dat is tegen het zere been van de studenten.
In de brief stellen ze dat talenonderwijs nodig om de drempel te verlagen voor het volgen van onderwijs in het buitenland en als voorbereiding op een professionele carrière als volwaardige ingenieur elders in de wereld.
Volgens de raad moet de TU dit onderwijs financieel en organisatorisch ondersteunen. De sr maakte zich speciaal sterk voor Spaans, omdat cursussen van die taal bijzonder populair zijn en Spaans een wereldtaal is. Ook wil de raad dat het cvb ‘andere creatieve en goedkope manieren van taalonderwijs’ stimuleert.

Net als een maand geleden benadrukte Rullmann dat het cvb net als de sr het belang inziet van talenonderwijs. “Alleen, wie moet dat betalen? Dat is de vraag.” Volgens hem is het ‘in deze tijd’ de vraag wat een kernactiviteit is. “Nederlands en Engels bezigen we hier, dus dat blijft.” Verder hoort voor het cvb het Delft Centre for Entrepreneurship eerder tot kernactiviteit dan talenonderwijs. Er is volgens Rullmann geen geld voor een eventueel goedkoper alternatief.

De TU gaat via het taleninstituut kijken naar alternatieven in Leiden of ’misschien dichter bij huis’. Rullmann suggereerde ook een buddysysteem van anderstalige studenten onderling. ”We zorgen op tijd voor aanbod waarnaar verwezen wordt”, beloofde hij.

Onderzoeksfinancier NWO heeft vandaag 31 vici-subsidies van maximaal 1,5 miljoen euro toegekend. Daarmee kunnen de uitverkoren wetenschappers de komende vijf jaar hun eigen onderzoeksgroep bouwen. Maar liefst 220 wetenschappers schreven een beknopte vooraanvraag voor de vici-subsidies. Daarvan mochten er 94 hun voorstel nader uitwerken en mondeling toelichten. Na adviezen van wetenschappers uit binnen- en buitenland zijn de laureaten gekozen.

Een jaar of zes geleden was de kans nog één op vijf dat een indiener uiteindelijk de subsidie voor zeer ervaren onderzoekers verwierf (zie infographic). De kans op succes wordt door de jaren heen kleiner. In deze ronde boekte slechts veertien procent van de aanvragers succes.

Voor het eerst mochten de onderzoekers bij de aanvraag voor een vici-subsidie hun kansen vergroten door te vermelden in hoeverre hun onderzoek maatschappelijk relevant is. Daarvan hebben ze bijna allemaal gebruik gemaakt.

De vici-subsidies voor zeer ervaren onderzoekers zijn de bovenste trede van de ‘vernieuwingsimpuls’. Recent gepromoveerde onderzoekers kunnen een veni-beurs aanvragen, ervaren onderzoekers komen daarna in aanmerking voor een vidi-beurs.

De namen van de Veni-, Vidi- en Vici-subsidies en zijn ontleend aan het beroemde briefje dat Caesar na een veldslag aan de senaat van Rome stuurde: ik kwam, ik zag, ik overwon.

Wel is het college van bestuur (cvb) bereid om te kijken hoe studenten zo goedkoop en eenvoudig mogelijk elders onderwijs in andere talen kunnen volgen.

Brief

Volwaardig