Onderwijs

Agressieve reacties op camerasystemen TU

Op internet is agressief gereageerd op de camerasystemen die de TU Delft bij diverse Delftse verkeerslichten heeft geplaatst.

Veel automobilisten zien de camera’s, die louter verkeersstromen vastleggen voor wetenschappelijk onderzoek, onterecht aan voor snelheids- en roodlichtcamera’s.

Aanstichter van de onrust is een zogenaamd Delftse gemeentemedewerker. Onder vermelding van ‘handige tip’ wijst de anonieme ‘ambtenaar’ in e-mails op de ‘infraroodcamera’s’ bij de oostzijde van de Irenetunnel. “De camera’s zijn niet te zien. Ze flitsen op snelheid en door oranje/rood licht rijden.” Foto’s met de locaties van de camera’s zijn verspreid op internet. Enkele reacties zijn agressief. Zo schrijft ‘Nightbat’ op de internetsite Motor-forum.nl: “Apart machientje hangt daar, lijkt me inderdaad een Gatso zonder kast. Tijd om maar de fik erin te steken.”

Ook gemeenteraadslid Peter de Wit van Leefbaar Delft heeft het bericht opgepikt. “Het is echt zo’n plaats waar de pakkans erg groot is. Straks rollen de eerste bekeuringen bij iedereen binnen. Er zullen weinig ambtenaren bij zijn”, schrijft hij in zijn webcolumn.

“Hier waren we vooraf al bang voor”, zegt ir. Peter Koppers van transport en planning van Civiele Techniek en Geowetenschappen aan de TU bezorgd. “Ik heb die grote onzin op internet gezien. Er is niets van waar.”

De TU plaatste de camera’s bij de verkeerslichten om de verkeersstromen in Delft te analyseren. Naast de Irenetunnel staan er ook camera’s bij de provinciale weg N15 bij het Haantje en bij de aansluiting op de Kruithuisweg, de Hoornseweg/Buitenwatersloot en bij enkele locaties langs de Kruithuisweg. Het onderzoek zal meerdere jaren duren.

“We onderzoeken de rijtijden van auto’s tussen verschillende punten”, zegt Koppers. “Als er een file op de A13 staat, nemen veel automobilisten de Kruithuisweg in Delft. Anderen gaan er in Rijswijk al af, om door Delft heen een stuk van de file af te snijden. Dat kunnen we nu zien.”

De gegevens worden alleen voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt. De politie komt nergens aan te pas. De camerasystemen lezen de kentekens en een server van de onderzoekers slaat de gegevens op. Deze gegevens worden niet doorgegeven aan de politie. (RV)

Veel automobilisten zien de camera’s, die louter verkeersstromen vastleggen voor wetenschappelijk onderzoek, onterecht aan voor snelheids- en roodlichtcamera’s.

Aanstichter van de onrust is een zogenaamd Delftse gemeentemedewerker. Onder vermelding van ‘handige tip’ wijst de anonieme ‘ambtenaar’ in e-mails op de ‘infraroodcamera’s’ bij de oostzijde van de Irenetunnel. “De camera’s zijn niet te zien. Ze flitsen op snelheid en door oranje/rood licht rijden.” Foto’s met de locaties van de camera’s zijn verspreid op internet. Enkele reacties zijn agressief. Zo schrijft ‘Nightbat’ op de internetsite Motor-forum.nl: “Apart machientje hangt daar, lijkt me inderdaad een Gatso zonder kast. Tijd om maar de fik erin te steken.”

Ook gemeenteraadslid Peter de Wit van Leefbaar Delft heeft het bericht opgepikt. “Het is echt zo’n plaats waar de pakkans erg groot is. Straks rollen de eerste bekeuringen bij iedereen binnen. Er zullen weinig ambtenaren bij zijn”, schrijft hij in zijn webcolumn.

“Hier waren we vooraf al bang voor”, zegt ir. Peter Koppers van transport en planning van Civiele Techniek en Geowetenschappen aan de TU bezorgd. “Ik heb die grote onzin op internet gezien. Er is niets van waar.”

De TU plaatste de camera’s bij de verkeerslichten om de verkeersstromen in Delft te analyseren. Naast de Irenetunnel staan er ook camera’s bij de provinciale weg N15 bij het Haantje en bij de aansluiting op de Kruithuisweg, de Hoornseweg/Buitenwatersloot en bij enkele locaties langs de Kruithuisweg. Het onderzoek zal meerdere jaren duren.

“We onderzoeken de rijtijden van auto’s tussen verschillende punten”, zegt Koppers. “Als er een file op de A13 staat, nemen veel automobilisten de Kruithuisweg in Delft. Anderen gaan er in Rijswijk al af, om door Delft heen een stuk van de file af te snijden. Dat kunnen we nu zien.”

De gegevens worden alleen voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt. De politie komt nergens aan te pas. De camerasystemen lezen de kentekens en een server van de onderzoekers slaat de gegevens op. Deze gegevens worden niet doorgegeven aan de politie. (RV)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.