Aftrap

Philips topman Boonstra glimt nog een beetje na en grijpt vol zelfvertrouwen de laptop. Zijn twintig gepowerpointte grafieken laten vooral één ding zien: hoe goed Philips het de afgelopen jaren, sinds Boonstra’s aantreden, heeft gedaan. Want het Eindhovense bedrijf heeft zich van wankelende elektrodinosaurus getransformeerd in een hippe beurslieveling. Dit is dus de juiste man op de juiste plaats. Voor Philips, omdat hij het bedrijf redde van de ondergang. En voor deze Delftse New Venture-bijeenkomst. Want een lesje ondernemerschap is waarvoor twijfelende starters en would-be Boonstra’s naar de aula zijn gekomen. Cor Boonstra is tenslotte ook met bijna niets begonnen en heeft zich langzaam opgewerkt tot topmanager. Geen Nijenrode en drie MBA’s, maar gewoon spaarzegels en SRV-wagens. Het echte ouderwetse zakenvechten van de koude grond.

Daarom valt het juist zo tegen dat de topman niet verder komt dan het voor de zoveelste keer afdraaien van een standaard presentatie, met standaard sheets en standaard grapjes. Anderhalve lauwe referentie naar studenten is niet genoeg om het business-vuur te laten overslaan op het publiek. En Boonstra’s ondernemen lijkt % hoewel hij het tegendeel benadrukt % toch vooral te bestaan uit snoeien, anderen controleren en knopen durven doorhakken.

Dat was wat Philips nodig had, maar de studenten die hier met een idee voor een nieuw internetbedrijf of een waterzuiveringsapparaat in hun achterhoofd zijn gekomen schieten er voorlopig niets mee op. Het zal nog wel een paar jaar duren voor zij 250 duizend werknemers onder zich hebben. Al kan deelname aan New Venture (www.newventure.nl) daar wel bij helpen.

De Delftse wraak is subtiel: collegevoorzitter De Voogd heeft voor dit soort gevallen altijd verschillende afscheidscadeautjes onder zijn stoel klaarliggen. Om tijdens de voordracht te kiezen welk TU-shop object de spreker verdient. Ditmaal geen wap-gsm met TU logo of Delfts officiersmes voor een bevlogen debater. Vandaag is het de echte TU-baseball cap voor een Philips-baas die er geroutineerd met de pet naar gooide.

Waar zijn de venture capitalists en informal investors? Misschien nog in hun incubator. Want in de aula zaten vorige week vrijdag vooral veel studenten en een enkele TU-onderzoeker. Uiteraard met hét gouden idee voor een nieuw bedrijf en daarmee kans op vijftigduizend gulden startkapitaal. Daar gaat het om: de kick off van ondernemerswedstrijd ‘New Venture 2001’. En wie kan dat beter dan de man die een paar uur eerder door effectenbezitters tot ondernemer van het jaar is gekozen.