Afstudeerders Bouwkunde bepleiten behoud ateliers

De studenten vrezen voor sloop.

De ateliers worden opgeheven omdat de TU niet langer garant wil staan voor de risico’s die het gebouw met zich mee brengt. Na jarenlange verwaarlozing is het TU-pand zodanig in verval geraakt dat het niet meer veilig wordt bevonden. ,,Als de verwarming deze winter uitvalt, wordt het er onleefbaar. Dat willen we voorkomen”, zegt ir. A. Sanson, hoofd van de sector Huisvesting.

De afstudeerders, die zolang worden ondergebracht aan het Mijnbouwplein, maken zich zorgen over de bestemming van het gebouw dat naar hun mening uitermate geschikt is voor zijn huidige functie. In een brief aan het cvb wijzen zij op de flexibiliteit van de ruimtes, de centrale ligging van het pand en de mogelijkheid om 24 uur per dag toegankelijk te zijn.

,,Studenten zijn niet veeleisend”, zegt afstudeerder Roemer Pierik. ,,Met een paar kleine bouwkundige ingrepen voldoet het gebouw weer prima als atelierruimte, voor andere bestemmingen kan het nauwelijks meer dienst doen.” Bij een ingrijpende verbouwing zou het gebouw bovendien moeten worden aangepast aan hedendaagse eisen, zoals hoge isolatienormen.

Tevens wijzen de briefschrijvers er op dat sloop niet tot de opties mag behoren. Het gebouw zou een belangrijk werk zijn uit het oeuvre van architectenbureau Van den Broek en Bakema, dat ook Bouwkunde en de Aula ontwierp.

Enkele hoogleraren (Brouwer, Menheere en Röling) steunen de studenten in een bijlage waarin ze de culturele betekenis van het gebouw benadrukken. Ze zien het als een plicht van de universiteit om het gebouw op een juiste manier te onderhouden. De problemen zijn volgens hun niet onoverkomelijk van aard en ze zijn dan ook bereid om advies te geven als wordt overgegaan tot herstel.

Het bestuur van de faculteit heeft geen steun aan de brief verleend. ,,Wij huisvesten de studenten liever in eigen huis”, aldus bestuurslid ir. G.J. Hobbelman. ,,Op dit moment worden de mogelijkheden daartoe onderzocht.” Bovendien ,,wil het faculteitsbestuur niet haar problemen op het cvb afschuiven”.

,,De faculteit zou wel een beroep op meer ruimte moeten doen”, vindt Ameike van Weijen, commissaris onderwijs van Stylos. ,,Binnen het gebouw is op dit moment geen ruimte voor ateliers met de eerdergenoemde kwaliteiten. Bouwkunde blijft bovendien als een van de weinige in de TU onder de RUIN-norm voor het aantal vierkante meters per gebruiker.” Ook hier wordt in een bijlage bij de brief op gewezen. (B.R.)

Figuur 1 De ‘afstudeerhokken’, zoals ze ook wel worden genoemd, aan de Rotterdamseweg

Bart Reuser

Door middel van een brief aan het college van bestuur hopen afstudeerders van de faculteit Bouwkunde de afstudeerateliers aan de Rotterdamseweg te behouden. De studenten vrezen voor sloop.

Bart Reuser