Aardwetenschappen bij de wereldtop

De TU Delft is samen met de Universiteit Utrecht de beste in aardwetenschappelijk onderzoek. Dat heeft een visitatiecommissie vastgesteld. Het Delftse onderzoek is het meest relevant, dat van Utrecht het meest levensvatbaar. Wageningen doet overigens weinig onder voor de twee toppers: ook daar zou het rapportcijfer uitkomen op negen. De vierde Nederlandse universiteit met aardwetenschappen (geologie, fysische geografie, technische aardwetenschappen) is de VU in Amsterdam, die een acht scoort en dus ook goed is. Sommige onderzoeksprogramma’s horen volgens de commissie bij de wereldtop. Daarbij horen het geo- en petrofysisch onderzoek van rector magnificus Fokkema en het onderzoek naar grondstoffenverwerking van professor Reuter aan de TU Delft. (SP)