AAG: weg met de te gemakkelijke tentamens

De suggesties van studentenraadfractie Aag om de kwaliteit van tentamens te verbeteren vinden gehoor bij college en onderwijsdirecteuren.AAG vindt dat de ’toetskwaliteit’ nu bij diverse vakken tekortschiet.

,,Het niveau van de studenten hoort niet het niveau van de toets te bepalen”, stelt Gille. Daarom stelt AAG voor dat docenten een training krijgen om de kwaliteit van hun tentamens te verbeteren. Ze moeten ook op dit aspect worden beoordeeld. Verder dient meer dan een persoon toetsen te beoordelen, en moeten waar mogelijk (de kleinere opleidingen) docenten vaker mondelinge tentamens afnemen.

AAG vindt dat de ’toetskwaliteit’ nu bij diverse vakken tekortschiet. Tentamens zouden soms meer gericht zijn op feiten en procedures dan op het verwerven van inzicht: sommige vakken kunnen studenten zelfs halen door oude tentamens te stampen. Op korte termijn prettig voor de student, geeft AAG-fractievoorzitter Bram Gille toe: ,,Even snel iets inkoppen als je geen tijd hebt om te leren.” Hij vreest echter dat de ‘fanatieke’ student op deze manier gedemotiveerd raakt. Bovendien wreekt het gebrek aan kennis zich uiteindelijk toch bij het afstuderen.