200 miljoen meer voor onderzoek

De Nederlandse regering zou jaarlijks minstens 200 miljoen gulden meer moeten uitgeven aan onderzoek bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten.

/strong>

De roep om meer onderzoeksgeld staat in een manifest dat vier grote wetenschapsorganisaties maandag samen met ondernemingsorganisatie VNO?NCW presenteerden. Tijdens de discussiebijeenkomst ‘Avond van de Wetenschap en Maatschappij’ namen drie ministers het manifest in ontvangst: Hermans (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen), Jorritsma (Economische Zaken) en Brinkhorst (Landbouw, Natuurbeheer en Visserij). Hermans reageerde positief op het initiatief dat volgens een voorlichter vooral als oproep moet worden gezien aan het volgende kabinet.

De universiteitenvereniging Vsnu, de wetenschapsacademie Knaw, onderzoeksfinancier NWO en onderzoeksinstantie TNO schrijven in het manifest dat de 200 miljoen nodig is omdat Nederland anders een achterstand oploopt op andere Europese landen en Amerika. Anders komt er niets terecht van een eerder uitgesproken ambitie om de Nederlandse kenniseconomie tot de ‘wereldtop’ te doen behoren. Opvallend is wel dat het gevraagde bedrag 50 miljoen lager ligt dan NWO-voorzitter Van Duinen begin augustus nog vroeg voor het ‘uitgewoonde huis’ van de Nederlandse wetenschap.

Het manifest van de vijf organisaties is zorgvuldig getimed voor het maximale politieke effect. De Tweede Kamer bespreekt deze weken de begrotingen van de diverse departementen en de komende maanden stellen alle grote politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s vast. (HOP/WK)