20 miljoen voor vertraagde onderzoekers verdeeld

Na vier maanden onderhandelen is er 20 miljoen euro voor door corona vertraagde onderzoekers verdeeld. Meer dan 18 miljoen gaat naar de universiteiten en ruim een miljoen naar de diverse onderzoeksinstituten. Er is 500 duizend euro uitgetrokken voor jonge wetenschappers die met een Rubiconbeurs in het buitenland werken. Die laatste groep had om 1,5 miljoen euro gevraagd. Daarmee zouden alle honderd Rubicon-laureaten drie maanden langer onderzoek kunnen doen. Maar volgens de minister hadden ze niet allemaal last van de crisis. Sommigen konden gewoon doorwerken. Nu er een verdeelsleute’ is, worden de bedragen overgemaakt naar de betrokken universiteiten en instituten. Hoe ze het geld inzetten, mogen ze zij als werkgevers zelf weten. (HOP, Bas Belleman)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl