165-jarige TU wil energierevolutie

Het gehoor kon de gefilmde intermezzo’s zeer waarderen. Evenals de voordracht door Van der Hagen, die peddelend op een energiezuinige fiets de show in beweging zette. ‘Duurzaamheid’ is een van de thema’s van het lustrumjaar. Van de openingsspeech door collegevoorzitter Van Luijk tot en met de slotwoorden van rector Fokkema was de diesviering ervan doordrenkt.

Van Luijk had een weinig opwekkend verhaal, waarin uitputting van energiebronnen, klimaatverandering en smeltende ijskappen de boventoon voerden. Vorig jaar gaf de collegevoorzitter ook al scherp aan dat er milieuproblemen zijn die niet verwaarloosd mogen worden, toen tegen voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie. “Er is een technologische revolutie nodig. Maar doorgaans kost het twintig jaar van een idee tot een toepassing te komen”, zei Van Luijk dit jaar. Universiteiten spelen een centrale rol. Om tot ‘meer actie en meer focus’ te komen is wel politieke support nodig, was zijn boodschap.

Duurzame ontwikkeling in Afrika is het andere lustrumthema. Daarover voerden mevrouw Hlengiwe Mkhize, ambassadeur van Zuid-Afrika, en prof. Leszek Borysiewicz, vice-rector-magnificus van het Imperial College in Londen, het woord. Borysiewicz hield de TU de spiegel voor over de rol die universiteiten kunnen spelen. Hij putte uit zijn ervaring met een gezondheidsprogramma in Oeganda van zijn Imperial College voor de behandeling en preventie van bilharza, een worminfectie die vooral door vervuild water wordt overgebracht. Voor overheden en organisaties zijn universiteiten interessante instellingen om mee samen te werken. Maar het kunnen ook lastige partners zijn. De academische vrijheid maakt hen soms onberekenbaar, vaak ontbreekt het aan vaardigheden om grote projecten te managen, er wordt niet altijd voldoende groot gedacht, en de besturen zijn doorgaans sterk hiërarchisch van opzet. Als universiteiten het voortouw willen nemen zullen ze daarom ook kritisch naar zichzelf moeten kijken.

Frans Godfroy

Prof. Tim van der Hagen peddelend op een energiezuinige fiets. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Het was niet de eerste keer dat vanuit de TU Delft een pleidooi voor duurzame energieopwekking opklonk. Maar zo indringend en flitsend als tijdens de diesviering afgelopen vrijdag was de boodschap nog niet eerder gebracht. Prof.dr.ir. Tim van der Hagen had zijn diesrede over het onderwerp gelardeerd met drie filmpjes waarin hijzelf en de kamerleden Paul de Krom (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) in 2040 terugblikten op de energierevolutie die in 2006-2007 in Delft was begonnen. Als grijsaards geschminkt, haalden ‘oud-premier’ De Krom en ‘voormalig minister van milieu’ Samsom herinneringen op aan die beginjaren. Toen waren de partijen over hun vooroordelen heengestapt en hadden de handen ineengeslagen om met nieuwe – vooral Delftse – energietechnologieën CO2-uitstoot en uitputting van natuurlijke bronnen te keren. Oud-actievoerder Samsom had zelfs de kernenergie omarmd, en De Krom was omgegaan voor windmolens. Een rampscenario was dankzij die zelfverloochening voorkomen.

Frans Godfroy