Nooit eerder werd de Nachtwacht zo exact in beeld gebracht. TU-onderzoekster Willemijn Elkhuizen legt met staf van het Rijksmuseum de basis voor de aanstaande restauratie.
Langzaam beweegt een robot het platform met drie camera’s voor Rembrandts wereldberoemde schilderij De Nachtwacht langs. TU-onderzoekster dr.ir. Willemijn Elkhuizen (faculteit Industrieel Ontwerpen) verzorgt hier op zaal een 3D-scan van het enorme doek. Elke opname is 10 bij 13 centimeter groot. Er zijn 2500 posities nodig om de Nachtwacht geheel in beeld te brengen, en dat zal zo’n drie tot vier weken duren.
Senior scientist prof.dr. Rob Erdmann (Rijksmuseum) vertelt dat iedere positie dertien keer gefotografeerd wordt met drie camera’s. Dat zijn 39 foto’s van 2500 posities in het schilderij. Daaruit berekent de computer een diepteprofiel dat wordt samengevoegd met kleurinformatie en ultrahoge resolutie-opnamen tot een 3D data fusion op micrometerschaal.
Voor dr. Robert van Lang, hoofd conservation & science van het Rijksmuseum, is Operatie Nachtwacht bovenal een nulmeting. Zoveel en zulke exacte informatie over de dikte en chemische samenstelling van de verf was er nog nooit. Als er over vijftig jaar weer zo’n scan plaatsvindt, met waarschijnlijk nog betere apparatuur, dan is precies te zien hoe de veroudering zich in dit 378 jaar oude schilderij manifesteert.
- TUTV producent: Roel Breure
- Camera en montage: Nicholas Nyarko
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.