Een online medicijn tegen eenzaamheid en verveling

Duizenden internationale studenten hebben Delft verlaten, maar een aantal is gewoon gebleven. Stay Delft wil ze in contact brengen met elkaar en met Nederlandse studenten.

Oprichters Lydia Vian de Fuentes (rechtsboven) Femke Ypma (onder) en Ricardo Cordeiro (linksboven) testen hun internetverbinding.

Het sociale leven van de 21-jarige Lydia Vian de Fuentes was voor de coronacrisis een aaneenschakeling van feestjes, stedentrips, basketbaltrainingen en afspraken met vrienden. “Omdat ik bestuur doe van ESN Delft, had ik elke avond wel iets anders te doen”, vertelt de uitwisselingsstudent Telecommunications Engineering en Economics & Society.

Maar nu? Vanwege de corona-maatregelen zit ze net als veel andere Nederlandse en internationale studenten een groot deel van de dag alleen op haar studentenkamer. En dat is behoorlijk wennen. “Ik hou er enorm van om met mensen te praten en ze beter te leren kennen. Dat gaat sinds de coronacrisis natuurlijk een stuk lastiger.”

Online spelletjesavonden
Samen met de Nederlandse Femke Ypma (19) en de Portugese Ricardo Cordeiro (21) heeft ze daarom Stay Delft opgericht, een platform waar Delftse studenten elkaar online kunnen ontmoeten. Het is een initiatief naar Rotterdams voorbeeld en biedt bijvoorbeeld online spelletjesavonden, kooklessen en pubquizen aan.

Het platform heeft nu zo’n 150 leden, voornamelijk internationale studenten. Ze hoopt dat daar de komende tijd zowel internationale als Nederlandse studenten bij komen. “We willen echt een community worden. Waar je niet alleen activiteiten kunt doen, maar ook gewoon met elkaar aan de praat raakt.”

Stay%20Delft2.jpg

Volgens Lydia is Stay Delft een goed medicijn tegen de eenzaamheid waar sommige studenten sinds de coronacrisis mee te maken hebben. Vooral achtergebleven internationale studenten hebben het lastig. Veel van hun vrienden zijn naar huis teruggekeerd, familieleden zitten in hun thuisland en vanwege het online thuisonderwijs zien ze weinig medestudenten.

Liever Delft dan Madrid
Ook veel Spaanse vrienden van Lydia hebben het vliegtuig naar Spanje gepakt. Of ze staan op het punt om dat te doen. Zelf is ze vrijwillig in Delft achtergebleven. “Toen Nederland strengere maatregelen nam, was de situatie in ‘mijn’ stad Madrid nog ernstiger”, herinnert ze zich. Madrid begon begin maart aan een strenge lockdown, nadat duizenden inwoners besmet bleken met covid-19. “Je mocht maar één keer per week je huis uit en alleen om boodschappen te doen.” De komende weken probeert de stad stapsgewijs het normale leven weer op gang te brengen. Toch is ze nog van plan om tot zeker eind augustus in Nederland te blijven.

In haar internationale studentenflat is het inmiddels behoorlijk stil. Zo zijn vier van haar zeven huisgenoten terug naar huis gegaan. Lydia heeft veel contact met haar familie. “Mijn gezin is typisch Spaans. We appen en bellen elke dag. Dat is enorm fijn.”

Zo werkt Stay Delft
Hoe Stay Delft werkt? Op de website van het platform staan een activiteitenrooster en een rode knop. Via die knop komen studenten terecht bij het bijbehorende Slack-kanaal, waar ze  kunnen chatten per interessegebied en zich kunnen aanmelden voor activiteiten. Tijdens het event krijgen leden op Slack een link naar Zoommeeting, waar ze vervolgens met de rest van de groep aan de activiteit beginnen.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl