Studentenleven
Vrijwilligerswerk

StudentDoet: zwoegen op de stadsboerderij en bingoën met ouderen

Voor het derde jaar op rij hebben tientallen TU-studenten zich tijdens de StudentDoet-dag als vrijwilliger ingezet voor de stad. Van klusjes op de kinderboerderij tot een muziekbingo voor ouderen. Delta was erbij.

Studenten werken aan een muurschildering in de huiskamer van Abtswoude Bloeit. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Bij stadsboerderij BuytenDelft kijken Anoek en Mirre van studievereniging Hooke (nanobiologie) toe hoe hun collega’s ‘water verplaatsen’. Hoe dat precies moet is niet helemaal duidelijk. “We krijgen als het goed is zo uitleg van de begeleider”, aldus Anoek.

Ze doet nu voor de tweede keer mee aan de studentenvrijwilligersdag. “Vorig jaar bouwden we een vuurplaats. Dat je aan het einde van de dag echt resultaat ziet van je werk vond ik zo leuk, dat ik me dit jaar weer heb aangemeld.”

(Foto: Marjolein van der Veldt)

De StudentDoet-dag, een initiatief van Studenten Vrijwilligerswerk Delft (SVD) en studentenraadspartij Oras, wordt voor het derde jaar op rij georganiseerd. Het doel? Als student iets teruggeven aan de stad.

Dit jaar zijn er zeven studentenacties verspreid door heel Delft waar verschillende stichtingen en studie- en studentenverenigingen zich bij aansluiten. Zoals SHS Delft, een stichting die leegstaand vastgoed transformeert tot studentenwoningen.

De spreekwoordelijke voeten gaan nog net niet van de vloer

Eén van die projecten is Abtswoude Bloeit, een voormalig verzorgingshuis waar nu ouderen, studenten, voormalig daklozen en Oekraïense vluchtelingen samenwonen. Achterin de ‘wijkwoonkamer’ van het complex werkt SHS-voorzitter Jan Pieter samen met vier andere studenten aan een vrolijke muurschildering.

Het thema kozen de bewoners zelf. Alhoewel: “De bewoners mochten kiezen uit geometrisch of botanisch”, legt Jan Pieter uit. “Zij kozen botanisch, wij hebben er geometrisch-botanisch van gemaakt.”

Het resultaat mag er zijn, aldus Jan Pieter. “De muurschildering aan de buitenkant van het gebouw is een groot succes, maar binnen ontbrak nog wat kleur.”

Gouden oudjes
Bij woonzorgcentrum Delfshove knalt intussen de ene na de andere ‘gouden oude’ uit de speakers. Studenten van Practische Studie, de studievereniging van civiele techniek, organiseren er een muziekbingo voor bewoners.

De spreekwoordelijke voeten gaan nog net niet van de vloer, maar de aanwezige mannen en vrouwen op leeftijd bewegen af en toe uitgelaten met hun armen in de lucht mee op de muziek.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Voor hen op tafel ligt een bingokaart met daarop liedjes van onder andere Lenny Kuhr, Willy Alberti en Ramses Shaffy. Wie een liedje hoort, mag het wegstrepen. Een volle rij geeft bingo.

Op de vraag of de studenten de nummers zelf hebben uitgekozen antwoordt de DJ van dienst ontkennend. Hoe onbekend de liedjes bij de studenten zijn blijkt als Toreador van Jacques Herb wordt gedraaid. ‘Torredorre?’, leest de presentator weifelend voor van papier. ‘Tor-ee-aa-dor’, verbetert een deelnemer haar lachend.

Voedselbank
De dag wordt afgesloten met een benefietconcert op het Brouwplein waar verschillende studentenbands hun opwachting maken. De vrijwilligers achter de bar tappen biertjes voor het goede doel: de winst van de totale drankverkoop gaat naar de voedselbank.

(Foto: Marjolein van der Veldt)
  • De studenten haalden uiteindelijk 2.800 euro op, dat is meer dan in 2023 (2.500 euro) en 2022 (2.000 euro).
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl