Studentenleven
Vrijwilligerswerk

StudentDoet-dag ‘trekt studenten uit hun bubbel’

Op de StudentDoet-dag gingen tientallen studenten als vrijwilliger aan de slag bij maatschappelijke organisaties. Afsluiter was een concert op het Prinsenhof. Delta was erbij.

Verkleed als het meisje met de parel komt Irma Scheurink van de Sint Jansbrug-sociëteit geabseild. (Foto’s: Thijs van Reeuwijk)

Bij studentenvereniging Sint-Jansbrug aan de Oude Delft is iets bijzonders aan de hand. Van de top van de sociëteit komt het Meisje met de Parel — van het bekendste schilderij van Delfts beroemdste inwoner Johannes Vermeer —  geabseild.

Haar echte naam is Irma en voordat ze Parkinson kreeg, abseilde ze al eens van de Euromast, vertelt ze als ze weer met beide benen op de grond staat. Nog eens abseilen was door haar ziekte geen vanzelfsprekendheid, maar dankzij Sint-Jansbrug en Studenten Vrijwilligerswerk Delft (SvD) kon het vandaag toch, gewoon in Delft. De stichting SvD, dat zich inzet in om vrijwilligerswerk onder de aandacht te brengen van studenten, koppelde de twee verenigingen aan elkaar.

Toleranter naar elkaar

De jaarlijks terugkerende vrijwilligersdag, dit jaar op 9 juni, is samen met studentenpartij Oras opgezet om studenten iets terug te laten doen voor Delft, vertelt SvD-secretaris Fatima Samadova (23). Zij fietst de hele dag van hot naar her en pleegt tussendoor ontelbare belletjes. “Er zijn natuurlijk wel eens spanningen tussen studenten en Delftenaren. Terwijl ze vaak gewoon buren zijn. Als je elkaar beter kent, en wat voor elkaar doet, ben je volgens mij veel toleranter naar elkaar.”

Dus worden de tientallen student-vrijwilligers op deze StudentDoet-dag uit hun ‘campusbubbel’ getrokken. Ze zijn betrokken via hun studie- of studentenvereniging, en in veel gevallen bestuursleden voor wie deze dag inmiddels vaste prik is geworden.

‘Wie hier afstudeert, heeft maatschappelijke invloed. Het is goed om te beseffen welke precies’

Neem Max (22), Bas (23) en David (24), alle drie huidig of aankomend bestuur van studievereniging Leeghwater (Werktuigbouwkunde). Zij helpen vandaag Stichting Present, die op haar beurt weer helpt met het opknappen van woningen van mensen die dat zelf niet kunnen. Dus zijn de drie heren vandaag met schroevendraaiers en verfrollers in de weer in een appartement in Delft-Zuid. Het is een ‘gezellige dag’, vinden ze, ‘die ook nog eens voldoening geeft’.

In een appartement in Delft-Zuid verft werktuigbouwkundestudent en aankomend Leeghwater-bestuurslid Bas een vergeelde deur wit.
Driedaagse

Voor de studenten Bouwkunde in de binnentuin van Abtswoude Bloeit, een oud verzorgingstehuis waar nu ouderen, studenten, voormalig daklozen en Oekraïense vluchtelingen samenwonen, was de StudentDoet-dag meer een driedaagse. De leden van studievereniging Stylos, die vorig jaar de voorkant van het gebouw versierde met een muurschildering, hebben al heel wat uurtjes gestoken in de bouw van het nieuwe pallet-tuinmeubel, vertelt bestuurslid Marit (23). “Maar dat geeft niet. Het is superleuk om zo’n maatschappelijk project neer te zetten.” Op de dag zelf krijgt het meubel, dienstdoende als bank, moestuin en podium tegelijk, zijn vrolijke kleuren.

Het zou voor elke student aan de TU Delft goed zijn om vrijwilligerswerk te doen, denkt SvD-secretaris Fatima. “Wie hier afstudeert, heeft maatschappelijke invloed. Het is goed om te beseffen welke precies.” Zelf studeert ze bouwkunde. “Daar ontwerpen we voor mensen. Vrijwilligerswerk kan je dan helpen om meer stil te staan bij: wat voor verschillende mensen zijn er? En wat zijn hun behoeftes? Daarvoor moet je echt even uit je bubbel.”

Bij Abtswoude Bloeit leggen studenten de laatste hand aan het nieuwe tuinmeubel in de binnentuin.
Benefietconcert

Nadat het vrijwilligerswerk van de studenten van in totaal veertien verenigingen bij negen stichtingen erop zit, is het tijd voor bier bij het benefietconcert dat SvD eveneens heeft georganiseerd. De opbrengsten van het concert, waar een hele rits aan Delftse studentenacts geprogrammeerd staat, gaan naar de Voedselbank.

Het is ideaal met-bier-in-de-hand-in-de-zon-concert-weer en het plein is dan ook goed bezet. Dat de dag wat het SvD-bestuur een succes was, daar laat hun Instagram-pagina de volgende dag geen twijfel over. “Met vele Delftenaren geholpen tijdens de acties en meer dan 2500 euro opgehaald tijdens het Benefietconcert kunnen wij niks anders zeggen dan dat deze dag helemaal geslaagd is!!”

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl