Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

De visie mag niet wijken

Voor de geïntegreerde universiteit van de toekomst is een compacte campus met veel gemeenschappelijke activiteiten noodzakelijk. Een tramlijn past daar in geen geval in.

/strong>

Collegevoorzitter Nico de Voogd benadrukt het keer op keer: de visie op de universiteit van de toekomst is het belangrijkst. Die universiteit kan niet meer bestaan uit een verzameling disciplines, ondergebracht in faculteiten. De nieuwe universiteit moet haar capaciteit geïntegreerd inzetten voor belangrijke maatschappelijke thema’s zoals ‘de stad als complex systeem’ en ‘duurzaamheid’. De campus moet bij die toekomstvisie aansluiten. Ze moet tot samenwerking uitnodigen door het aanbieden van gemeenschappelijke voorzieningen op het middenterrein, zoals onderwijsruimtes en horeca en door een prettige sfeer uit te stralen. Dat zijn dus de belangrijkste uitgangspunten voor een stedebouwkundig masterplan. De beslissingen over het openbaar vervoer moeten daar van afgeleid zijn, betoogt De Voogd. Al voor Francine Houben aan het werk ging om een masterplan op te stellen, was duidelijk dat er een verkeersvrije campus moest komen. Dat was ook de reden dat het ontwerp van de vorige architect van het masterplan, stedebouwkundige Riek Bakker, geen genade kon vinden in de ogen van De Voogd.

De handtekeningenactie van de afgelopen weken kwam dus rijkelijk laat. Ruwweg argumenteren de handtekeningen-aanbieders dat een tram over de Mekelweg voor een betere bereikbaarheid van de TU zorgt en de levendigheid van de campus verhoogt. De Voogd toont zich niet onder de indruk. ,,Je moet een keuze maken: vind je de visie op de universiteit van de toekomst het belangrijkst of de bereikbaarheid van de voorkant van onze gebouwen. Voor ons is die keuze evident.” Bovendien is het nog maar de vraag of de bereikbaarheid minder wordt, meent De Voogd. De TU sluit zich in zijn ogen zeker niet af voor de buitenwereld. ,,Vanaf de Schoemakerstraat loop je in drie minuten naar de Mekelweg. Binnen zes à zeven minuten ben je de hele campus over. Voor fiets- en wandelverkeer blijft de campus open. Straks komen er zo’n 1500 studentenkamers in het middengebied bij. Binnen de campus zullen er op elk moment van de dag fietsers en wandelaars zijn.”

En wat gaat het college zelf doen? Nu verplaatst het zich bij voorkeur per dienstauto over de campus. De Voogd: ,,Wij gaan ook lopen. Dat kan straks ook gemakkelijk in een compacte campus. Vanuit ‘Blauwe Scheikunde’ aan het begin van de Mekelweg of een nieuw gebouw op de plek van het huidige tankstation kunnen we uitstekend de campus bestrijken.”

Voor de geïntegreerde universiteit van de toekomst is een compacte campus met veel gemeenschappelijke activiteiten noodzakelijk. Een tramlijn past daar in geen geval in.

Collegevoorzitter Nico de Voogd benadrukt het keer op keer: de visie op de universiteit van de toekomst is het belangrijkst. Die universiteit kan niet meer bestaan uit een verzameling disciplines, ondergebracht in faculteiten. De nieuwe universiteit moet haar capaciteit geïntegreerd inzetten voor belangrijke maatschappelijke thema’s zoals ‘de stad als complex systeem’ en ‘duurzaamheid’. De campus moet bij die toekomstvisie aansluiten. Ze moet tot samenwerking uitnodigen door het aanbieden van gemeenschappelijke voorzieningen op het middenterrein, zoals onderwijsruimtes en horeca en door een prettige sfeer uit te stralen. Dat zijn dus de belangrijkste uitgangspunten voor een stedebouwkundig masterplan. De beslissingen over het openbaar vervoer moeten daar van afgeleid zijn, betoogt De Voogd. Al voor Francine Houben aan het werk ging om een masterplan op te stellen, was duidelijk dat er een verkeersvrije campus moest komen. Dat was ook de reden dat het ontwerp van de vorige architect van het masterplan, stedebouwkundige Riek Bakker, geen genade kon vinden in de ogen van De Voogd.

De handtekeningenactie van de afgelopen weken kwam dus rijkelijk laat. Ruwweg argumenteren de handtekeningen-aanbieders dat een tram over de Mekelweg voor een betere bereikbaarheid van de TU zorgt en de levendigheid van de campus verhoogt. De Voogd toont zich niet onder de indruk. ,,Je moet een keuze maken: vind je de visie op de universiteit van de toekomst het belangrijkst of de bereikbaarheid van de voorkant van onze gebouwen. Voor ons is die keuze evident.” Bovendien is het nog maar de vraag of de bereikbaarheid minder wordt, meent De Voogd. De TU sluit zich in zijn ogen zeker niet af voor de buitenwereld. ,,Vanaf de Schoemakerstraat loop je in drie minuten naar de Mekelweg. Binnen zes à zeven minuten ben je de hele campus over. Voor fiets- en wandelverkeer blijft de campus open. Straks komen er zo’n 1500 studentenkamers in het middengebied bij. Binnen de campus zullen er op elk moment van de dag fietsers en wandelaars zijn.”

En wat gaat het college zelf doen? Nu verplaatst het zich bij voorkeur per dienstauto over de campus. De Voogd: ,,Wij gaan ook lopen. Dat kan straks ook gemakkelijk in een compacte campus. Vanuit ‘Blauwe Scheikunde’ aan het begin van de Mekelweg of een nieuw gebouw op de plek van het huidige tankstation kunnen we uitstekend de campus bestrijken.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.