Op het buitenterrein van Stevin 4 begon afgelopen dinsdag de bouw van het wegdek van de toekomst.Op het terrein van het laboratorium spoor- en wegbouw begon van de week de bouw van een nieuw type wegdek.
Dit wegdek, dat al als proef op de A50 ligt, is een van de winnaars van een prijsvraag die Rijkswaterstaat vorig jaar april uitschreef om een nieuwe impuls aan de wegenbouw in Nederland te geven. Omdat zoveel aannemers reageerden op het initiatief werden vier winnaars beloond. Rijkswaterstaat legt honderd tot honderdvijftig meter van hun wegdek aan.
Een weg moet snel te repareren zijn om grote files te vermijden. Daarnaast moeten de nieuwe type wegdekken zorgen voor een geluidsreductie. Ook zijn er strenge eisen voor de remproeven en de draagkracht.
Het eerste wegdek dat op de Stevinweg wordt gelegd, heeft wat van lego weg. De constructie bestaat uit een betonplaten ondergrond met bobbels waarop asfaltplaten met de juiste uitsparingen worden gestapeld. In de onderste laag liggen buizen over de gehele lengte en die bevatten Helmholtzresonatoren. Zij absorberen de energie van specifieke geluidsfrequenties van het verkeersgeraas. Halverwege december wordt de volgende constructie gelegd, en de andere twee, begin 2002.
De proeven beginnen in het voorjaar. Met een lintrack gaan de Delftse deskundigen de wegen testen, een constructie van een vrachtwagenwiel dat een halve as van een vrachtwagen uitbeeldt. Het apparaat kan zorgen voor een hoge druk op de weg en kan met verschillende snelheden over het dek rijden. Zo is het vrachtverkeer in relatief korte tijd te simuleren.
De vier proeven zijn onderdeel van het grote innovatieprogramma ‘Wegen naar de toekomst’. Rijkswaterstaat ontwikkelt in dit project ook een slim wegdek, dat verkeer zelf gaat regelen. En een energiek wegdek, dat energie terugwint uit asvalt, bijvoorbeeld door warmte op te slaan in de grond met buizen.
Op het buitenterrein van Stevin 4 begon afgelopen dinsdag de bouw van het wegdek van de toekomst.
Op het terrein van het laboratorium spoor- en wegbouw begon van de week de bouw van een nieuw type wegdek. Dit wegdek, dat al als proef op de A50 ligt, is een van de winnaars van een prijsvraag die Rijkswaterstaat vorig jaar april uitschreef om een nieuwe impuls aan de wegenbouw in Nederland te geven. Omdat zoveel aannemers reageerden op het initiatief werden vier winnaars beloond. Rijkswaterstaat legt honderd tot honderdvijftig meter van hun wegdek aan.
Een weg moet snel te repareren zijn om grote files te vermijden. Daarnaast moeten de nieuwe type wegdekken zorgen voor een geluidsreductie. Ook zijn er strenge eisen voor de remproeven en de draagkracht.
Het eerste wegdek dat op de Stevinweg wordt gelegd, heeft wat van lego weg. De constructie bestaat uit een betonplaten ondergrond met bobbels waarop asfaltplaten met de juiste uitsparingen worden gestapeld. In de onderste laag liggen buizen over de gehele lengte en die bevatten Helmholtzresonatoren. Zij absorberen de energie van specifieke geluidsfrequenties van het verkeersgeraas. Halverwege december wordt de volgende constructie gelegd, en de andere twee, begin 2002.
De proeven beginnen in het voorjaar. Met een lintrack gaan de Delftse deskundigen de wegen testen, een constructie van een vrachtwagenwiel dat een halve as van een vrachtwagen uitbeeldt. Het apparaat kan zorgen voor een hoge druk op de weg en kan met verschillende snelheden over het dek rijden. Zo is het vrachtverkeer in relatief korte tijd te simuleren.
De vier proeven zijn onderdeel van het grote innovatieprogramma ‘Wegen naar de toekomst’. Rijkswaterstaat ontwikkelt in dit project ook een slim wegdek, dat verkeer zelf gaat regelen. En een energiek wegdek, dat energie terugwint uit asvalt, bijvoorbeeld door warmte op te slaan in de grond met buizen.
Comments are closed.