Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Weg met de rekenmachine

Discussie Ongeveer twintig procent van de eerstejaars op de TU heeft op het vwo het studiehuis gevolgd. Docenten bespeuren bij hen een kleinere wiskundige vaardigheid dan bij studenten ‘oude school’, maar hebben de vakken nauwelijks aangepast.

De studentenraad wil dat de universiteit daar beter op inspringt.

De propedeusedocenten stellen zich afwachtend op tegenover de veranderde eerstejaars. De meeste docenten geven aan pas veranderingen door te voeren als ze problemen in de colleges tegenkomen. Geen van hen heeft bij voorbaat zijn vak aangepast.

Toch merken ze wel duidelijk verschil tussen de ‘studiehuisstudenten’ en hun traditioneel opgeleide jaargenoten, vooral bij analysevakken. ,,Als je de voorkennis vergelijkt met die van vijf jaar geleden, valt het tegen”, meent prof.dr.ir. Henk Meijer, analysedocent bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en technische informatica. ,,Bij sommige studenten is bijvoorbeeld alleen het ‘haakjes wegwerken’ weggezakt, maar anderen hebben dit soort basisvaardigheden helemaal niet gehad. Voor de eerste groep zullen we volgend jaar de vwo-stof meer herhalen, maar de tweede groep is problematisch.”

,,De studenten van het oude programma zijn toch behendiger in het manipuleren van formules”, denkt drs. Emiel van Elderen, analysedocent bij industrieel ontwerpen. ,,De nieuwe studenten vertrouwen vaak te veel op hun grafische rekenmachine.”

Maar ook bij andere vakken merken de docenten het verschil op. ,,Het blijkt toch dat ze bepaalde stukjes wiskunde niet meer op het vwo meekrijgen”, constateert ook prof.dr.ir. René de Borst, leider van het onderdeel mechanica in het instellingspakket. ,,We hebben enkele kleine aanpassingen moeten maken.” De meeste docenten relativeren de veranderingen echter vooral en waarschuwen voor te snelle conclusies. ,,Lichtingen verschilden altijd al van elkaar”, meent Borst.

,,De verschillen zitten vooral tussen de scholen”, denkt ir. Ion Paraschiv, staticadocent bij werktuigbouwkunde. ,,Ieder jaar weer merk ik dat een deel van de groep het goed volgt en een ander deel glazig uit zijn ogen begint te kijken als ik iets uitleg.”

Niet iedereen is het met deze relativerende en afwachtende houding van de docenten eens. De studentenraad vindt dat er meer moet gebeuren voor een betere aansluiting tussen TU en vwo nieuwe stijl. ,,Het is begrijpelijk dat docenten soms menen dat het vwo zich aan de studenten moet aanpassen, maar het is toch belangrijk dat ze inzien dat een universiteit niet stil moeten blijven staan”, meent Janneke Bik, lid van de centrale studentenraad. ,,Studenten hebben bijvoorbeeld moeite met integreren zonder grafische rekenmachine. De TU moet haar niveau niet aanpassen, maar wel studenten de gelegenheid geven hun deficiënties weg te werken.”

Bik denkt dat het studiehuis op termijn de aansluiting juist verbetert. ,,Scholieren zijn al veel zelfstandiger en kunnen beter plannen, nu moeten we alleen nog werken aan de inhoudelijke verschillen.” Ook docenten vinden de zelfstandigheid verbeterd: ,,Vijf jaar geleden liep de helft van de studenten weg bij een zelfstudie-uur en de andere helft ging zitten wachten tot er wat op het bord geschreven werd”, aldus Meijer. ,,Nu is dat anders. Studenten zijn echt zelfwerkzaam geworden.”

Ondanks de weinige aanpassingen in de eerstejaarsvakken, heeft de TU zich de afgelopen jaren echter wel degelijk op de nieuwe studenten voorbereid. Onder flitsende namen als ‘werkstuk netwerk’ en ‘scholierenlab’, met al even flitsende websites, laat de universiteit scholieren succesvol kennismaken met de universiteit.

Moeilijk

De TU organiseert verder regelmatig bijeenkomsten waar docenten van universiteit en vwo elkaar kunnen ontmoeten. ,,Maar het blijft moeilijk om de ongeïnteresseerde docenten te bereiken”, constateert drs. Lucy Hendriks, coördinator studiehuis binnen de TU.

Ook blijkt het niet altijd makkelijk veranderingen binnen de TU te stimuleren. De coördinator vindt de houding van TU-docenten soms arrogant. ,,Veel docenten redeneren nog dat het vwo zich maar aan de eisen van Delft moet aanpassen”, stelt ze. ,,Maar het studiehuis ís begonnen om scholieren beter op de universiteit voor te bereiden. Aan de andere kant”, relativeert ze, ,,denk ik dat het ook niet fout is om soms een beetje arrogant te zijn als je de beste wil zijn.”

Ongeveer twintig procent van de eerstejaars op de TU heeft op het vwo het studiehuis gevolgd. Docenten bespeuren bij hen een kleinere wiskundige vaardigheid dan bij studenten ‘oude school’, maar hebben de vakken nauwelijks aangepast. De studentenraad wil dat de universiteit daar beter op inspringt.

De propedeusedocenten stellen zich afwachtend op tegenover de veranderde eerstejaars. De meeste docenten geven aan pas veranderingen door te voeren als ze problemen in de colleges tegenkomen. Geen van hen heeft bij voorbaat zijn vak aangepast.

Toch merken ze wel duidelijk verschil tussen de ‘studiehuisstudenten’ en hun traditioneel opgeleide jaargenoten, vooral bij analysevakken. ,,Als je de voorkennis vergelijkt met die van vijf jaar geleden, valt het tegen”, meent prof.dr.ir. Henk Meijer, analysedocent bij Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en technische informatica. ,,Bij sommige studenten is bijvoorbeeld alleen het ‘haakjes wegwerken’ weggezakt, maar anderen hebben dit soort basisvaardigheden helemaal niet gehad. Voor de eerste groep zullen we volgend jaar de vwo-stof meer herhalen, maar de tweede groep is problematisch.”

,,De studenten van het oude programma zijn toch behendiger in het manipuleren van formules”, denkt drs. Emiel van Elderen, analysedocent bij industrieel ontwerpen. ,,De nieuwe studenten vertrouwen vaak te veel op hun grafische rekenmachine.”

Maar ook bij andere vakken merken de docenten het verschil op. ,,Het blijkt toch dat ze bepaalde stukjes wiskunde niet meer op het vwo meekrijgen”, constateert ook prof.dr.ir. René de Borst, leider van het onderdeel mechanica in het instellingspakket. ,,We hebben enkele kleine aanpassingen moeten maken.” De meeste docenten relativeren de veranderingen echter vooral en waarschuwen voor te snelle conclusies. ,,Lichtingen verschilden altijd al van elkaar”, meent Borst.

,,De verschillen zitten vooral tussen de scholen”, denkt ir. Ion Paraschiv, staticadocent bij werktuigbouwkunde. ,,Ieder jaar weer merk ik dat een deel van de groep het goed volgt en een ander deel glazig uit zijn ogen begint te kijken als ik iets uitleg.”

Niet iedereen is het met deze relativerende en afwachtende houding van de docenten eens. De studentenraad vindt dat er meer moet gebeuren voor een betere aansluiting tussen TU en vwo nieuwe stijl. ,,Het is begrijpelijk dat docenten soms menen dat het vwo zich aan de studenten moet aanpassen, maar het is toch belangrijk dat ze inzien dat een universiteit niet stil moeten blijven staan”, meent Janneke Bik, lid van de centrale studentenraad. ,,Studenten hebben bijvoorbeeld moeite met integreren zonder grafische rekenmachine. De TU moet haar niveau niet aanpassen, maar wel studenten de gelegenheid geven hun deficiënties weg te werken.”

Bik denkt dat het studiehuis op termijn de aansluiting juist verbetert. ,,Scholieren zijn al veel zelfstandiger en kunnen beter plannen, nu moeten we alleen nog werken aan de inhoudelijke verschillen.” Ook docenten vinden de zelfstandigheid verbeterd: ,,Vijf jaar geleden liep de helft van de studenten weg bij een zelfstudie-uur en de andere helft ging zitten wachten tot er wat op het bord geschreven werd”, aldus Meijer. ,,Nu is dat anders. Studenten zijn echt zelfwerkzaam geworden.”

Ondanks de weinige aanpassingen in de eerstejaarsvakken, heeft de TU zich de afgelopen jaren echter wel degelijk op de nieuwe studenten voorbereid. Onder flitsende namen als ‘werkstuk netwerk’ en ‘scholierenlab’, met al even flitsende websites, laat de universiteit scholieren succesvol kennismaken met de universiteit.

Moeilijk

De TU organiseert verder regelmatig bijeenkomsten waar docenten van universiteit en vwo elkaar kunnen ontmoeten. ,,Maar het blijft moeilijk om de ongeïnteresseerde docenten te bereiken”, constateert drs. Lucy Hendriks, coördinator studiehuis binnen de TU.

Ook blijkt het niet altijd makkelijk veranderingen binnen de TU te stimuleren. De coördinator vindt de houding van TU-docenten soms arrogant. ,,Veel docenten redeneren nog dat het vwo zich maar aan de eisen van Delft moet aanpassen”, stelt ze. ,,Maar het studiehuis ís begonnen om scholieren beter op de universiteit voor te bereiden. Aan de andere kant”, relativeert ze, ,,denk ik dat het ook niet fout is om soms een beetje arrogant te zijn als je de beste wil zijn.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.