Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Desgevraagd

De Tweede Maasvlakte krijgt nu ook de zegen van de milieubeweging. De uitbreiding van het Rotterdamse haven- en industriegebied stuit niet langer op tegenstand van de natuur- en milieuorganisaties. De gemeente Rotterdam en de milieubeweging zijn overeengekomen dat de aanleg van Maasvlakte II wordt goedgemaakt met 750 hectare natuur- en recreatiegebied rond de havenstad.

br />
Of de regering het plan overneemt valt nog te bezien. Desgevraagd meent prof.ir. H. Ligteringen van de sectie Waterbouwkunde en Offshore van CiTG, dat de totstandkoming van het akkoord uniek is.

,,Bij dit soort projecten blijven de tegenstanders zich meestal tot de laatste snik verzetten. De overheid heeft het nu anders aangepakt door de milieubeweging al in een vroeg stadium bij de besluitvorming te betrekken. Je ziet dan dat de partijen echt de tijd krijgen om elkaar te vinden. Ook nieuw is de verregaande publiek-private samenwerking. Het is de bedoeling dat niet alleen het ontwerp en de aanleg publiekelijk worden aanbesteed, maar ook de exploitatie van het nieuwe gebied. Dat is in Nederland nog nooit eerder gebeurd bij projecten van deze omvang.”

Hopperzuiger

Vanuit technisch oogpunt is er evenwel niet veel nieuws onder de zon. De Tweede Maasvlakte wordt met vertrouwde baggertechnieken uit de grond gestampt. Ligteringen: ,,Er zijn wel studies naar alternatieven uitgevoerd. Zo zijn er plannen geweest voor drijvende platforms of kade-achtige constructies. Maar die bleken allemaal veel te duur te worden. Het komt dus vooral neer op baggerwerk en het dumpen en opspuiten van zand. Dat is ook de meest milieuvriendelijke oplossing omdat je geen nieuwe materialen in de natuur brengt.”

Het zand voor de tweede Maasvlakte wordt uit de Noordzee gebaggerd met hopperzuigers, die de grond ook naar de gewenste locatie vervoeren. Daar wordt de lading ‘neergeklapt’: het zand valt uit het ruim via geopende valkleppen. Aan dit ogenschijnlijk traditionele baggerwerk wordt nog steeds veel onderzoek verricht.

,,De efficiency van het baggerproces is al aanzienlijk verbeterd. Vroeger kon je maximaal drie à vierduizend kuub zand verplaatsen, nu halen de grootste hopperzuigers twintigduizend kubieke meter zand per keer op. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Een promovendus is hier nu bezig te onderzoeken hoe de laadruimte nog beter benut kan worden. Het opgebaggerde slib bevat namelijk veel water. Als je het aandeel vaste stof weet te vergroten, heb je dus al veel gewonnen.”

De uitbreiding van het Rotterdamse haven- en industriegebied stuit niet langer op tegenstand van de natuur- en milieuorganisaties. De gemeente Rotterdam en de milieubeweging zijn overeengekomen dat de aanleg van Maasvlakte II wordt goedgemaakt met 750 hectare natuur- en recreatiegebied rond de havenstad.

Of de regering het plan overneemt valt nog te bezien. Desgevraagd meent prof.ir. H. Ligteringen van de sectie Waterbouwkunde en Offshore van CiTG, dat de totstandkoming van het akkoord uniek is.

,,Bij dit soort projecten blijven de tegenstanders zich meestal tot de laatste snik verzetten. De overheid heeft het nu anders aangepakt door de milieubeweging al in een vroeg stadium bij de besluitvorming te betrekken. Je ziet dan dat de partijen echt de tijd krijgen om elkaar te vinden. Ook nieuw is de verregaande publiek-private samenwerking. Het is de bedoeling dat niet alleen het ontwerp en de aanleg publiekelijk worden aanbesteed, maar ook de exploitatie van het nieuwe gebied. Dat is in Nederland nog nooit eerder gebeurd bij projecten van deze omvang.”

Hopperzuiger

Vanuit technisch oogpunt is er evenwel niet veel nieuws onder de zon. De Tweede Maasvlakte wordt met vertrouwde baggertechnieken uit de grond gestampt. Ligteringen: ,,Er zijn wel studies naar alternatieven uitgevoerd. Zo zijn er plannen geweest voor drijvende platforms of kade-achtige constructies. Maar die bleken allemaal veel te duur te worden. Het komt dus vooral neer op baggerwerk en het dumpen en opspuiten van zand. Dat is ook de meest milieuvriendelijke oplossing omdat je geen nieuwe materialen in de natuur brengt.”

Het zand voor de tweede Maasvlakte wordt uit de Noordzee gebaggerd met hopperzuigers, die de grond ook naar de gewenste locatie vervoeren. Daar wordt de lading ‘neergeklapt’: het zand valt uit het ruim via geopende valkleppen. Aan dit ogenschijnlijk traditionele baggerwerk wordt nog steeds veel onderzoek verricht.

,,De efficiency van het baggerproces is al aanzienlijk verbeterd. Vroeger kon je maximaal drie à vierduizend kuub zand verplaatsen, nu halen de grootste hopperzuigers twintigduizend kubieke meter zand per keer op. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Een promovendus is hier nu bezig te onderzoeken hoe de laadruimte nog beter benut kan worden. Het opgebaggerde slib bevat namelijk veel water. Als je het aandeel vaste stof weet te vergroten, heb je dus al veel gewonnen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.