Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Delftenaren gaan racen met zonnecelauto

Een team van Delftse studenten bereidt zich voor op de world solar challange 2001, een race van 3010 kilometer door Australië.

/strong>

De world solar challange is de grootste race ter wereld voor auto’s die aangedreven worden door zonne-energie. Jaarlijks strijden zo’n vijfhonderd teams, zowel van scholieren en studenten als van multinationals als Honda en Mitsubishi, in een race van het noorden naar het zuiden van Australië. De auto’s mogen alleen overdag rijden, van 8 uur ’s morgens tot vijf uur ’s middags. Buiten deze periode mogen de teams wel hun accu’s opladen met zonlicht, tot een maximum van 5 kWh.

Initiatiefnemer van het Delftse team, ing. Ramon Martinez, probeert met zes medestudenten van verschillende faculteiten zijn droom om mee te racen te verwezenlijken en hoopt ook op hulp van afstudeerders, bijvoorbeeld bij het maken van de elektromotor. ,,Het bouwen van de elektromotor is het moeilijkste”, stelt Martinez. ,,Die is commercieel niet verkrijgbaar, dus moeten we zelf een heel efficiënte maken waarmee we zo hard mogelijk kunnen rijden op dat beetje zonne-energie dat we kunnen verzamelen.”

,,Als het uiteindelijk lukt, zou dat echt fantastisch zijn. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven, dat je met een zelf gemaakte auto naar Australië vertrekt.”

Zover is het echter nog lang niet. Een eerste ontwerp van de auto is er al, evenals een schaalmodel, maar er is nog geen geld. Daarom worden nu bedrijven aangeschreven met een sponsorverzoek en ook bij het college van bestuur ligt inmiddels een verzoek om ondersteuning.

Verder is het team nog op zoek naar versterking. Het zoekt nog een stromingsdeskundige, een io-student en een tb’er die een mediaplan kan maken en kan helpen bij het vinden van sponsorgeld.

Martinez is nu al bijna fulltime met zijn project bezig, de andere werken er één à twee dagen per week aan.

Een team van Delftse studenten bereidt zich voor op de world solar challange 2001, een race van 3010 kilometer door Australië.

De world solar challange is de grootste race ter wereld voor auto’s die aangedreven worden door zonne-energie. Jaarlijks strijden zo’n vijfhonderd teams, zowel van scholieren en studenten als van multinationals als Honda en Mitsubishi, in een race van het noorden naar het zuiden van Australië. De auto’s mogen alleen overdag rijden, van 8 uur ’s morgens tot vijf uur ’s middags. Buiten deze periode mogen de teams wel hun accu’s opladen met zonlicht, tot een maximum van 5 kWh.

Initiatiefnemer van het Delftse team, ing. Ramon Martinez, probeert met zes medestudenten van verschillende faculteiten zijn droom om mee te racen te verwezenlijken en hoopt ook op hulp van afstudeerders, bijvoorbeeld bij het maken van de elektromotor. ,,Het bouwen van de elektromotor is het moeilijkste”, stelt Martinez. ,,Die is commercieel niet verkrijgbaar, dus moeten we zelf een heel efficiënte maken waarmee we zo hard mogelijk kunnen rijden op dat beetje zonne-energie dat we kunnen verzamelen.”

,,Als het uiteindelijk lukt, zou dat echt fantastisch zijn. Zoiets maak je maar een keer mee in je leven, dat je met een zelf gemaakte auto naar Australië vertrekt.”

Zover is het echter nog lang niet. Een eerste ontwerp van de auto is er al, evenals een schaalmodel, maar er is nog geen geld. Daarom worden nu bedrijven aangeschreven met een sponsorverzoek en ook bij het college van bestuur ligt inmiddels een verzoek om ondersteuning.

Verder is het team nog op zoek naar versterking. Het zoekt nog een stromingsdeskundige, een io-student en een tb’er die een mediaplan kan maken en kan helpen bij het vinden van sponsorgeld.

Martinez is nu al bijna fulltime met zijn project bezig, de andere werken er één à twee dagen per week aan.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.