Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Een modderbad helpt het beste

Academische vorming heeft te maken met het vermogen van student en afgestudeerde om vanuit de diepgang opgedaan in een vakgebied oplossingen aan te dragen, te evalueren en uit te werken om daarmee tot economisch verantwoorde antwoorden voor maatschappelijke problemen te komen.

br />
Kan je dat leren door klassiek vakjes te doen? Nee. Vakjes doen is zelden gericht op het aanbrengen van verbanden tussen disciplines en delen van disciplines. Als er in de colleges en instructies behorend bij de vakjes al aandacht wordt besteed aan deze verbanden, wordt dat in de klassieke vorm van tentamen doen % sommetjes maken % al snel om zeep geholpen.

Het receptenboek ‘Vorming van de academicus’ is nog niet uit. Academische vorming ontstaat door bezig te zijn vanuit de kennis opgedaan in een discipline, samen met anderen te werken aan het oplossen van problemen, onder deskundige begeleiding. Een sturende begeleiding (vooral van het bord of de overheadsheet overschrijven van de recepten die nodig zijn om een probleem op te lossen) is natuurlijk minder effectief dan een toetsende begeleiding waarbij de student, of groep studenten, voortmoddert dan wel voortmodderen. Begeleid modderen, diepgaan bij de oplossing van een probleem, maar er ook weer uitkomen, is essentieel bij het tot stand brengen van de academische vorming.

Modderen dwingt de student om diep te gaan, begeleiding is nodig om juist bij zeer stroperige modder nog steeds tot voortgang te komen. Studenten laten modderen vraagt om loslaten van studenten, te veel begeleiden leidt veelal tot het aangeven van een gebaand pad door de modder. Al is het alleen maar om de tijd die studenten al modderend door brengen te verminderen. Helaas zitten bekende curricula zo vol met klassiek gedoceerde vakjes % ongetwijfeld allemaal met een nuttige inhoud % dat de tijd om eens rustig in de modder te liggen ontbreekt.

Modderen als leerproces kan natuurlijk al beoefend worden bij traditionele kennisgerichte vakken. Wat is er tegen om een student met een dik boek op pad te sturen met de boodschap: leer dat maar eens, zonder studenten klassikaal toe te spreken. De rol van de docent is daarbij de studenten (a) kaplaarzen te verschaffen om de eerste stappen in de modder te willen zetten, en (b) een grote stok om bijna weggezakte studenten een houvast te bieden.

Dit staat haaks op de koers die we ingezet hebben om de opleiding schoolser te maken. De performance van docenten is gericht % en wordt beoordeeld – op de kwaliteit van overdracht van stukjes kennis. We moeten ons dus de vraag stellen of ze hun tijd en inspanning % die ze trouwens met liefde geven % optimaal besteden.

Mijn advies is daarom simpel: laat studenten meer modderen in de opleiding en train docenten in het geven van een gezond modderbad.

Prof.dr.ir J. van Katwijk

Decaan faculteit Informatietechnologie en Systemen, voorzitter Adviescommissie Kwaliteitszorg Onderwijs

Klein en vet

Op initiatief van de Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen (VSSD) woedt de komende weken op de opiniepagina’s van Delta een discussie over de noodzaak van academische vorming.

Academische vorming heeft te maken met het vermogen van student en afgestudeerde om vanuit de diepgang opgedaan in een vakgebied oplossingen aan te dragen, te evalueren en uit te werken om daarmee tot economisch verantwoorde antwoorden voor maatschappelijke problemen te komen.

Kan je dat leren door klassiek vakjes te doen? Nee. Vakjes doen is zelden gericht op het aanbrengen van verbanden tussen disciplines en delen van disciplines. Als er in de colleges en instructies behorend bij de vakjes al aandacht wordt besteed aan deze verbanden, wordt dat in de klassieke vorm van tentamen doen % sommetjes maken % al snel om zeep geholpen.

Het receptenboek ‘Vorming van de academicus’ is nog niet uit. Academische vorming ontstaat door bezig te zijn vanuit de kennis opgedaan in een discipline, samen met anderen te werken aan het oplossen van problemen, onder deskundige begeleiding. Een sturende begeleiding (vooral van het bord of de overheadsheet overschrijven van de recepten die nodig zijn om een probleem op te lossen) is natuurlijk minder effectief dan een toetsende begeleiding waarbij de student, of groep studenten, voortmoddert dan wel voortmodderen. Begeleid modderen, diepgaan bij de oplossing van een probleem, maar er ook weer uitkomen, is essentieel bij het tot stand brengen van de academische vorming.

Modderen dwingt de student om diep te gaan, begeleiding is nodig om juist bij zeer stroperige modder nog steeds tot voortgang te komen. Studenten laten modderen vraagt om loslaten van studenten, te veel begeleiden leidt veelal tot het aangeven van een gebaand pad door de modder. Al is het alleen maar om de tijd die studenten al modderend door brengen te verminderen. Helaas zitten bekende curricula zo vol met klassiek gedoceerde vakjes % ongetwijfeld allemaal met een nuttige inhoud % dat de tijd om eens rustig in de modder te liggen ontbreekt.

Modderen als leerproces kan natuurlijk al beoefend worden bij traditionele kennisgerichte vakken. Wat is er tegen om een student met een dik boek op pad te sturen met de boodschap: leer dat maar eens, zonder studenten klassikaal toe te spreken. De rol van de docent is daarbij de studenten (a) kaplaarzen te verschaffen om de eerste stappen in de modder te willen zetten, en (b) een grote stok om bijna weggezakte studenten een houvast te bieden.

Dit staat haaks op de koers die we ingezet hebben om de opleiding schoolser te maken. De performance van docenten is gericht % en wordt beoordeeld – op de kwaliteit van overdracht van stukjes kennis. We moeten ons dus de vraag stellen of ze hun tijd en inspanning % die ze trouwens met liefde geven % optimaal besteden.

Mijn advies is daarom simpel: laat studenten meer modderen in de opleiding en train docenten in het geven van een gezond modderbad.

Prof.dr.ir J. van Katwijk

Decaan faculteit Informatietechnologie en Systemen, voorzitter Adviescommissie Kwaliteitszorg Onderwijs

Klein en vet

Op initiatief van de Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen (VSSD) woedt de komende weken op de opiniepagina’s van Delta een discussie over de noodzaak van academische vorming.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.