Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

‘Nederland moet zich aanpassen aan Angelsaksisch model’

Als Nederlandse universiteiten zich niet aanpassen aan het Angelsaksische model, mist Nederland de boot op de groeiende internationale onderwijsmarkt.

In het Angelsaksische model krijgen studenten eerst een brede basisopleiding, afgesloten met een bachelors-examen. Wie daarna doorstudeert, kan master worden. Nederland moet in elk geval deze titels steviger in de wet verankeren, stelt de Onderwijsraad in een advies voor minister Hermans. Wie afstudeert aan een hogeschool of aan een universiteit een driejarige kandidaatsfase heeft doorlopen, moet de titel bachelor krijgen. Afgestudeerden van een universiteit worden master. De traditionele Nederlandse titels (drs., mr., ir. en ing.) mogen van de Onderwijsraad blijven bestaan, maar als ’tweede keus’.

Volgens de Onderwijsraad wordt de roep om harmonisatie van de verschillende hoger-onderwijsstelsels in Europa sterker. Ook neemt de internationale concurrentie toe: steeds meer landen werven studenten in het buitenland. Nederland mist de boot als het zich niet aanpast. Dat kan het best door te kiezen voor het Angelsakische model, want dat wordt in heel Europa meer en meer gangbaar.

Ook in Nederland is de Angelsaksische opzet in opkomst. Delft heeft vergevorderde plannen. De Wageningse Landbouwuniversiteit en de Technische Universiteit Eindhoven willen in het jaar 2000 al hun opleidingen deze opzet geven en Utrecht doet al ervaring op met bachelors-studies in het University College. Ook de bèta-studies van de twee Amsterdamse universiteiten gaan in september van start met een Angelsaksische structuur.

De overheidsvergoeding die universiteiten per student krijgen moeten goed geregeld zijn, vindt de Onderwijsraad. Volgens de huidige regels krijgen zij geen geld voor studenten die na drie jaar overstappen om aan een andere universiteit hun master-diploma te halen. Ook moet er duidelijkheid komen over de vraag of een student met een bachelor-diploma recht houdt op studiefinanciering. (HOP/HOb)

In het Angelsaksische model krijgen studenten eerst een brede basisopleiding, afgesloten met een bachelors-examen. Wie daarna doorstudeert, kan master worden. Nederland moet in elk geval deze titels steviger in de wet verankeren, stelt de Onderwijsraad in een advies voor minister Hermans. Wie afstudeert aan een hogeschool of aan een universiteit een driejarige kandidaatsfase heeft doorlopen, moet de titel bachelor krijgen. Afgestudeerden van een universiteit worden master. De traditionele Nederlandse titels (drs., mr., ir. en ing.) mogen van de Onderwijsraad blijven bestaan, maar als ’tweede keus’.

Volgens de Onderwijsraad wordt de roep om harmonisatie van de verschillende hoger-onderwijsstelsels in Europa sterker. Ook neemt de internationale concurrentie toe: steeds meer landen werven studenten in het buitenland. Nederland mist de boot als het zich niet aanpast. Dat kan het best door te kiezen voor het Angelsakische model, want dat wordt in heel Europa meer en meer gangbaar.

Ook in Nederland is de Angelsaksische opzet in opkomst. Delft heeft vergevorderde plannen. De Wageningse Landbouwuniversiteit en de Technische Universiteit Eindhoven willen in het jaar 2000 al hun opleidingen deze opzet geven en Utrecht doet al ervaring op met bachelors-studies in het University College. Ook de bèta-studies van de twee Amsterdamse universiteiten gaan in september van start met een Angelsaksische structuur.

De overheidsvergoeding die universiteiten per student krijgen moeten goed geregeld zijn, vindt de Onderwijsraad. Volgens de huidige regels krijgen zij geen geld voor studenten die na drie jaar overstappen om aan een andere universiteit hun master-diploma te halen. Ook moet er duidelijkheid komen over de vraag of een student met een bachelor-diploma recht houdt op studiefinanciering. (HOP/HOb)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.