Onderwijs

‘Nederland moet zich aanpassen aan Angelsaksisch model’

Als Nederlandse universiteiten zich niet aanpassen aan het Angelsaksische model, mist Nederland de boot op de groeiende internationale onderwijsmarkt.

In het Angelsaksische model krijgen studenten eerst een brede basisopleiding, afgesloten met een bachelors-examen. Wie daarna doorstudeert, kan master worden. Nederland moet in elk geval deze titels steviger in de wet verankeren, stelt de Onderwijsraad in een advies voor minister Hermans. Wie afstudeert aan een hogeschool of aan een universiteit een driejarige kandidaatsfase heeft doorlopen, moet de titel bachelor krijgen. Afgestudeerden van een universiteit worden master. De traditionele Nederlandse titels (drs., mr., ir. en ing.) mogen van de Onderwijsraad blijven bestaan, maar als ’tweede keus’.

Volgens de Onderwijsraad wordt de roep om harmonisatie van de verschillende hoger-onderwijsstelsels in Europa sterker. Ook neemt de internationale concurrentie toe: steeds meer landen werven studenten in het buitenland. Nederland mist de boot als het zich niet aanpast. Dat kan het best door te kiezen voor het Angelsakische model, want dat wordt in heel Europa meer en meer gangbaar.

Ook in Nederland is de Angelsaksische opzet in opkomst. Delft heeft vergevorderde plannen. De Wageningse Landbouwuniversiteit en de Technische Universiteit Eindhoven willen in het jaar 2000 al hun opleidingen deze opzet geven en Utrecht doet al ervaring op met bachelors-studies in het University College. Ook de bèta-studies van de twee Amsterdamse universiteiten gaan in september van start met een Angelsaksische structuur.

De overheidsvergoeding die universiteiten per student krijgen moeten goed geregeld zijn, vindt de Onderwijsraad. Volgens de huidige regels krijgen zij geen geld voor studenten die na drie jaar overstappen om aan een andere universiteit hun master-diploma te halen. Ook moet er duidelijkheid komen over de vraag of een student met een bachelor-diploma recht houdt op studiefinanciering. (HOP/HOb)

In het Angelsaksische model krijgen studenten eerst een brede basisopleiding, afgesloten met een bachelors-examen. Wie daarna doorstudeert, kan master worden. Nederland moet in elk geval deze titels steviger in de wet verankeren, stelt de Onderwijsraad in een advies voor minister Hermans. Wie afstudeert aan een hogeschool of aan een universiteit een driejarige kandidaatsfase heeft doorlopen, moet de titel bachelor krijgen. Afgestudeerden van een universiteit worden master. De traditionele Nederlandse titels (drs., mr., ir. en ing.) mogen van de Onderwijsraad blijven bestaan, maar als ’tweede keus’.

Volgens de Onderwijsraad wordt de roep om harmonisatie van de verschillende hoger-onderwijsstelsels in Europa sterker. Ook neemt de internationale concurrentie toe: steeds meer landen werven studenten in het buitenland. Nederland mist de boot als het zich niet aanpast. Dat kan het best door te kiezen voor het Angelsakische model, want dat wordt in heel Europa meer en meer gangbaar.

Ook in Nederland is de Angelsaksische opzet in opkomst. Delft heeft vergevorderde plannen. De Wageningse Landbouwuniversiteit en de Technische Universiteit Eindhoven willen in het jaar 2000 al hun opleidingen deze opzet geven en Utrecht doet al ervaring op met bachelors-studies in het University College. Ook de bèta-studies van de twee Amsterdamse universiteiten gaan in september van start met een Angelsaksische structuur.

De overheidsvergoeding die universiteiten per student krijgen moeten goed geregeld zijn, vindt de Onderwijsraad. Volgens de huidige regels krijgen zij geen geld voor studenten die na drie jaar overstappen om aan een andere universiteit hun master-diploma te halen. Ook moet er duidelijkheid komen over de vraag of een student met een bachelor-diploma recht houdt op studiefinanciering. (HOP/HOb)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.