Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Nieuw systeem reisinformatie ‘luistert’ beter

Ir. Robert van Vark (ITS) bouwde een reisinformatie-systeem dat de gebruiker niet bij elke slordigheid “terug naar af” stuurt.DialoogmanagerJe kunt er nog niet tegen praten.

Andere afstudeerders zijn nog bezig het systeem waar Van Vark dit jaar op hoopt te promoveren, te koppelen aan spraakherkenningssoftware. Maar de onderzoeker heeft wel de basis gelegd voor een internettoepassing. Geen dovemansdialogen meer tussen reiziger en machine, maar een digitale reisadviseur die je niet verplicht volgens een rigide patroon je vragen af te vuren.

Ten behoeve van zijn aan de Delfts-Rotterdamse onderzoekschool Trail ontwikkelde systeem maakte Van Vark allereerst een analyse van honderden vraaggesprekken tussen reizigers en telefonistes. Driekwart bleek een vaste structuur te hebben. In het systeem dat hij vervolgens bouwde, zorgt een dialoogmanager voor flexibiliteit. Deze dialoogmanager bestaat uit een aantal modules, die met elkaar kunnen communiceren. Zo zorgt één module dat er geen misverstanden in de dialoog sluipen, onder meer door niet-relevante informatie te filteren. De dialoogmanager kan de informatie aanpassen aan de reiziger. Zo heeft niet iedereen behoefte aan informatie over de route van zijn huis naar het station. Ook de volgorde waarin de modules worden ingezet is afhankelijk van de gestelde vragen.

Het hoofddoel, het vervullen van de informatiebehoefte van de gebruiker, is door het systeem opgesplitst in subdoelen. Eén module houdt bij welke doelen van het gesprek al gehaald zijn. Het systeem kan ook bruikbare informatie destilleren uit antwoorden die niet ‘logisch’ aansluiten op een gestelde vraag. Net zoals een telefoniste dat zou doen.

En eventuele commerciële exploitatie van zijn systeem laat Van Vark aan het bedrijfsleven over. Op dit moment worden bij Trail een aantal diensten ontwikkeld om reizigers % ook automobilisten % in de toekomst van ‘intelligente’ reisinformatie te voorzien.

Ir. Robert van Vark (ITS) bouwde een reisinformatie-systeem dat de gebruiker niet bij elke slordigheid “terug naar af” stuurt.

Dialoogmanager

Je kunt er nog niet tegen praten. Andere afstudeerders zijn nog bezig het systeem waar Van Vark dit jaar op hoopt te promoveren, te koppelen aan spraakherkenningssoftware. Maar de onderzoeker heeft wel de basis gelegd voor een internettoepassing. Geen dovemansdialogen meer tussen reiziger en machine, maar een digitale reisadviseur die je niet verplicht volgens een rigide patroon je vragen af te vuren.

Ten behoeve van zijn aan de Delfts-Rotterdamse onderzoekschool Trail ontwikkelde systeem maakte Van Vark allereerst een analyse van honderden vraaggesprekken tussen reizigers en telefonistes. Driekwart bleek een vaste structuur te hebben. In het systeem dat hij vervolgens bouwde, zorgt een dialoogmanager voor flexibiliteit. Deze dialoogmanager bestaat uit een aantal modules, die met elkaar kunnen communiceren. Zo zorgt één module dat er geen misverstanden in de dialoog sluipen, onder meer door niet-relevante informatie te filteren. De dialoogmanager kan de informatie aanpassen aan de reiziger. Zo heeft niet iedereen behoefte aan informatie over de route van zijn huis naar het station. Ook de volgorde waarin de modules worden ingezet is afhankelijk van de gestelde vragen.

Het hoofddoel, het vervullen van de informatiebehoefte van de gebruiker, is door het systeem opgesplitst in subdoelen. Eén module houdt bij welke doelen van het gesprek al gehaald zijn. Het systeem kan ook bruikbare informatie destilleren uit antwoorden die niet ‘logisch’ aansluiten op een gestelde vraag. Net zoals een telefoniste dat zou doen.

En eventuele commerciële exploitatie van zijn systeem laat Van Vark aan het bedrijfsleven over. Op dit moment worden bij Trail een aantal diensten ontwikkeld om reizigers % ook automobilisten % in de toekomst van ‘intelligente’ reisinformatie te voorzien.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.