Onderwijs

Nieuw systeem reisinformatie ‘luistert’ beter

Ir. Robert van Vark (ITS) bouwde een reisinformatie-systeem dat de gebruiker niet bij elke slordigheid “terug naar af” stuurt.DialoogmanagerJe kunt er nog niet tegen praten.

Andere afstudeerders zijn nog bezig het systeem waar Van Vark dit jaar op hoopt te promoveren, te koppelen aan spraakherkenningssoftware. Maar de onderzoeker heeft wel de basis gelegd voor een internettoepassing. Geen dovemansdialogen meer tussen reiziger en machine, maar een digitale reisadviseur die je niet verplicht volgens een rigide patroon je vragen af te vuren.

Ten behoeve van zijn aan de Delfts-Rotterdamse onderzoekschool Trail ontwikkelde systeem maakte Van Vark allereerst een analyse van honderden vraaggesprekken tussen reizigers en telefonistes. Driekwart bleek een vaste structuur te hebben. In het systeem dat hij vervolgens bouwde, zorgt een dialoogmanager voor flexibiliteit. Deze dialoogmanager bestaat uit een aantal modules, die met elkaar kunnen communiceren. Zo zorgt één module dat er geen misverstanden in de dialoog sluipen, onder meer door niet-relevante informatie te filteren. De dialoogmanager kan de informatie aanpassen aan de reiziger. Zo heeft niet iedereen behoefte aan informatie over de route van zijn huis naar het station. Ook de volgorde waarin de modules worden ingezet is afhankelijk van de gestelde vragen.

Het hoofddoel, het vervullen van de informatiebehoefte van de gebruiker, is door het systeem opgesplitst in subdoelen. Eén module houdt bij welke doelen van het gesprek al gehaald zijn. Het systeem kan ook bruikbare informatie destilleren uit antwoorden die niet ‘logisch’ aansluiten op een gestelde vraag. Net zoals een telefoniste dat zou doen.

En eventuele commerciële exploitatie van zijn systeem laat Van Vark aan het bedrijfsleven over. Op dit moment worden bij Trail een aantal diensten ontwikkeld om reizigers % ook automobilisten % in de toekomst van ‘intelligente’ reisinformatie te voorzien.

Ir. Robert van Vark (ITS) bouwde een reisinformatie-systeem dat de gebruiker niet bij elke slordigheid “terug naar af” stuurt.

Dialoogmanager

Je kunt er nog niet tegen praten. Andere afstudeerders zijn nog bezig het systeem waar Van Vark dit jaar op hoopt te promoveren, te koppelen aan spraakherkenningssoftware. Maar de onderzoeker heeft wel de basis gelegd voor een internettoepassing. Geen dovemansdialogen meer tussen reiziger en machine, maar een digitale reisadviseur die je niet verplicht volgens een rigide patroon je vragen af te vuren.

Ten behoeve van zijn aan de Delfts-Rotterdamse onderzoekschool Trail ontwikkelde systeem maakte Van Vark allereerst een analyse van honderden vraaggesprekken tussen reizigers en telefonistes. Driekwart bleek een vaste structuur te hebben. In het systeem dat hij vervolgens bouwde, zorgt een dialoogmanager voor flexibiliteit. Deze dialoogmanager bestaat uit een aantal modules, die met elkaar kunnen communiceren. Zo zorgt één module dat er geen misverstanden in de dialoog sluipen, onder meer door niet-relevante informatie te filteren. De dialoogmanager kan de informatie aanpassen aan de reiziger. Zo heeft niet iedereen behoefte aan informatie over de route van zijn huis naar het station. Ook de volgorde waarin de modules worden ingezet is afhankelijk van de gestelde vragen.

Het hoofddoel, het vervullen van de informatiebehoefte van de gebruiker, is door het systeem opgesplitst in subdoelen. Eén module houdt bij welke doelen van het gesprek al gehaald zijn. Het systeem kan ook bruikbare informatie destilleren uit antwoorden die niet ‘logisch’ aansluiten op een gestelde vraag. Net zoals een telefoniste dat zou doen.

En eventuele commerciële exploitatie van zijn systeem laat Van Vark aan het bedrijfsleven over. Op dit moment worden bij Trail een aantal diensten ontwikkeld om reizigers % ook automobilisten % in de toekomst van ‘intelligente’ reisinformatie te voorzien.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.