Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Traag studietempo ligt deels bij student zelf

Tegenvallende propedeuserendementen zijn voor een belangrijk deel aan de studenten zelf te wijten, maar ook het onderwijs kan verbeterd worden. Dat hebben de faculteit laten weten aan de dienst onderwijs en onderzoek.

br />
Het college van bestuur had de faculteiten verzocht te reageren op de magere prestaties van studenten in de eerste jaren. Van de lichting ’95 heeft 26 procent de propedeuse afgerond. Van de studenten die in 1994 aan de TU begonnen, is inmiddels 46 procent geslaagd voor de propedeuse. De TU’s van Eindhoven en Twente scoren op alle fronten beter.

De notitie van de dienst onderwijs en onderzoek, waarin de reacties van faculteiten verwerkt zijn, voert aan dat een deel van de TU-studenten onder het gewenste vooropleidingsniveau zit (vwo met 7 of hoger voor exacte vakken). Betere selectie wordt daarom als mogelijke oplossing genoemd.

Selecteren ‘aan de poort’ mag volgens de wet niet, en voor een selectie ‘in de hal’ (bindend studie-advies) heeft de TU niet gekozen. Daarom trachten faculteiten hun voorlichting te verbeteren om de ‘juiste student’ binnen te halen. Sommige faculteiten verzwaren hun propedeuse.

Maar ook het studiegedrag moet wat regelmatiger worden, vinden de faculteiten. Hier en daar worden studenten al verplicht om aan tentamenperiodes deel te nemen of een tentamenplanning in te dienen. Bij ongeschiktheid moet de student zo snel mogelijk overtuigd worden van de noodzaak tot stoppen of overstappen. Een probleem is het ‘calculerend gedrag’ van studenten onder invloed van de studiefinanciering. Om te voldoen aan de temponorm gaat de student punten sprokkelen door gemakkelijke vakken uit het tweede jaar te doen, alvorens zich op moeilijke propedeusevakken te storten. Dat leidt tot een bovengemiddelde studie-opbrengst zonder een zichtbaar beter p-rendement.

De faculteiten steken ook de hand in eigen boezem: de onderwijsvoorzieningen zijn hier en daar ‘gebrekkig’ en roosters sluiten nogal eens slecht aan, zoals bijvoorbeeld rond de jaarwisseling bij IO. Bij Geodesie is een pilot gaande om de vaardigheden van de docenten in kaart te brengen. De aansluiting met het vwo kan volgens de faculteiten nog beter. (L.d.V.)

Tegenvallende propedeuserendementen zijn voor een belangrijk deel aan de studenten zelf te wijten, maar ook het onderwijs kan verbeterd worden. Dat hebben de faculteit laten weten aan de dienst onderwijs en onderzoek.

Het college van bestuur had de faculteiten verzocht te reageren op de magere prestaties van studenten in de eerste jaren. Van de lichting ’95 heeft 26 procent de propedeuse afgerond. Van de studenten die in 1994 aan de TU begonnen, is inmiddels 46 procent geslaagd voor de propedeuse. De TU’s van Eindhoven en Twente scoren op alle fronten beter.

De notitie van de dienst onderwijs en onderzoek, waarin de reacties van faculteiten verwerkt zijn, voert aan dat een deel van de TU-studenten onder het gewenste vooropleidingsniveau zit (vwo met 7 of hoger voor exacte vakken). Betere selectie wordt daarom als mogelijke oplossing genoemd.

Selecteren ‘aan de poort’ mag volgens de wet niet, en voor een selectie ‘in de hal’ (bindend studie-advies) heeft de TU niet gekozen. Daarom trachten faculteiten hun voorlichting te verbeteren om de ‘juiste student’ binnen te halen. Sommige faculteiten verzwaren hun propedeuse.

Maar ook het studiegedrag moet wat regelmatiger worden, vinden de faculteiten. Hier en daar worden studenten al verplicht om aan tentamenperiodes deel te nemen of een tentamenplanning in te dienen. Bij ongeschiktheid moet de student zo snel mogelijk overtuigd worden van de noodzaak tot stoppen of overstappen. Een probleem is het ‘calculerend gedrag’ van studenten onder invloed van de studiefinanciering. Om te voldoen aan de temponorm gaat de student punten sprokkelen door gemakkelijke vakken uit het tweede jaar te doen, alvorens zich op moeilijke propedeusevakken te storten. Dat leidt tot een bovengemiddelde studie-opbrengst zonder een zichtbaar beter p-rendement.

De faculteiten steken ook de hand in eigen boezem: de onderwijsvoorzieningen zijn hier en daar ‘gebrekkig’ en roosters sluiten nogal eens slecht aan, zoals bijvoorbeeld rond de jaarwisseling bij IO. Bij Geodesie is een pilot gaande om de vaardigheden van de docenten in kaart te brengen. De aansluiting met het vwo kan volgens de faculteiten nog beter. (L.d.V.)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.