Opinie

Misverstand

Nu heeft geen enkele burger van de stad de illusie dat de wethouders zelf zorgen voor functionerende verkeerslichten of berijdbare schone straten. Het grote misverstand vind je bij de wethouders zelf en bij de raadsleden die oprecht denken dat zij de stad op gang houden.

Ik heb de indruk dat universiteitsbestuurders dezelfde vergissing maken. Zelf doen in plaats van richting aangeven en bijsturen. In de gemeente duurt het een jaar voor het inzicht groeit dat zonder een efficiënte organisatie een stad niet te runnen is. Het ziet ernaar uit dat de bestuurders van onze universiteit wat meer tijd nodig hebben om hun plaats in het univers te vinden. Tot zolang stagneert de boel en blijft het kwakkelen.

Bestuurlijk is de universiteit als een stad. In de gemeente vormen raad, burgemeester en wethouders het bestuur. De universiteit heeft de universiteitsraad en het college van bestuur. Je zou denken dat beide iets van elkaar kunnen leren over het bestieren van open systemen. Voor de gemeente blijkt de relatie tussen bestuur en beheer steeds weer een lastig punt. De politiek verkozenen willen na hun aantreden maar al te graag hun mandaat waarmaken. Je ziet wethouders brugleuningen oppoetsen, circulatieplannen neerzetten, bomen verplanten en zich direct bemoeien met het beheer.