Studenten ontwerpen haltes voor tramlijn 19

Studenten industrieel ontwerpen mogen de tramhokjes ontwerpen voor tramlijn 19, die in 2007 door de TU-wijk moet rijden. Het gaat in eerste instantie om de drie tramhaltes op de Mekelweg, vertelt Dick Gutlich van TU-vastgoed, en mogelijk ook de haltes op bedrijventerrein Technopolis en in TU-noord.

br />
Gistermiddag, na de deadline van deze krant, hebben de betrokken partijen (waaronder de gemeente, de TU Delft en de studentenraad) overleg gevoerd over de precieze invulling van dit project.

Het idee kwam van de Oras-fractie in de studentenraad. Volgens voorzitter Suze-Ann Bakker zou het zonde zijn de tramhokjes te laten ontwerpen door een extern bedrijf, ’terwijl er op de TU zo ontzettend veel talent rondloopt’.

Bakker vertelt dat het ontwerp van de haltes waarschijnlijk een afstudeerproject wordt, dat verschillende IO-studenten kunnen doen. “Daarna wordt het beste ontwerp gekozen en, als het goed genoeg is, gebouwd.”

De kans is volgens Bakker aanwezig dat het niet blijft bij een aantal haltes langs tramlijn 19, maar dat het winnende ontwerp in de toekomst terug te vinden zal zijn in heel Nederland. Dat gebeurt als de opdrachtgever voor het ontwerp, het bedrijf Viacom, het ontwerp opneemt in zijn ‘collectie’ tramhaltes. Viacom is binnen de gemeente Delft de exploitant en beheerder van de openbaar-vervoershaltes.

De studenten die zich zullen storten op de haltes zijn niet helemaal vrij om te bedenken wat ze willen. In de nota ‘Kwaliteit van de haltes in Haaglanden’ heeft dat stadsgewest een richtlijn opgesteld.

Dat was volgens Haaglanden nodig, omdat veel haltes nu door onduidelijke regelgeving ‘niet optimaal toegankelijk zijn voor mobiliteitsgehandicapten, niet als sociaal veilig worden ervaren en onvoldoende kwaliteit uitstralen en leveren voor de veeleisende mobilist’.

In de richtlijn staat onder meer dat een halte ‘esthetisch verantwoord’ vormgegeven moet zijn, dat het materiaalgebruik milieuvriendelijk moet zijn en ‘zoveel mogelijk vandalismebestendig’.

Ook moet de passagier de tram, bus of metro ‘zonder dringen’ kunnen binnengaan of verlaten en moeten de plaats en de uitvoering van de halte bijdragen ‘aan de objectieve en subjectieve sociale veiligheid van de passagiers’. Verder moet de halte zitplaatsen hebben en beschermen tegen ‘zon, weer en wind’.

Met de komst van tramlijn 19, die straks start in Leidschendam en eindigt in Technopolis, verandert de huidige Mekelweg in het ‘Mekelpark’, waar auto’s moeten wijken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.