Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Studenten ontwerpen haltes voor tramlijn 19

Studenten industrieel ontwerpen mogen de tramhokjes ontwerpen voor tramlijn 19, die in 2007 door de TU-wijk moet rijden. Het gaat in eerste instantie om de drie tramhaltes op de Mekelweg, vertelt Dick Gutlich van TU-vastgoed, en mogelijk ook de haltes op bedrijventerrein Technopolis en in TU-noord.

br />
Gistermiddag, na de deadline van deze krant, hebben de betrokken partijen (waaronder de gemeente, de TU Delft en de studentenraad) overleg gevoerd over de precieze invulling van dit project.

Het idee kwam van de Oras-fractie in de studentenraad. Volgens voorzitter Suze-Ann Bakker zou het zonde zijn de tramhokjes te laten ontwerpen door een extern bedrijf, ’terwijl er op de TU zo ontzettend veel talent rondloopt’.

Bakker vertelt dat het ontwerp van de haltes waarschijnlijk een afstudeerproject wordt, dat verschillende IO-studenten kunnen doen. “Daarna wordt het beste ontwerp gekozen en, als het goed genoeg is, gebouwd.”

De kans is volgens Bakker aanwezig dat het niet blijft bij een aantal haltes langs tramlijn 19, maar dat het winnende ontwerp in de toekomst terug te vinden zal zijn in heel Nederland. Dat gebeurt als de opdrachtgever voor het ontwerp, het bedrijf Viacom, het ontwerp opneemt in zijn ‘collectie’ tramhaltes. Viacom is binnen de gemeente Delft de exploitant en beheerder van de openbaar-vervoershaltes.

De studenten die zich zullen storten op de haltes zijn niet helemaal vrij om te bedenken wat ze willen. In de nota ‘Kwaliteit van de haltes in Haaglanden’ heeft dat stadsgewest een richtlijn opgesteld.

Dat was volgens Haaglanden nodig, omdat veel haltes nu door onduidelijke regelgeving ‘niet optimaal toegankelijk zijn voor mobiliteitsgehandicapten, niet als sociaal veilig worden ervaren en onvoldoende kwaliteit uitstralen en leveren voor de veeleisende mobilist’.

In de richtlijn staat onder meer dat een halte ‘esthetisch verantwoord’ vormgegeven moet zijn, dat het materiaalgebruik milieuvriendelijk moet zijn en ‘zoveel mogelijk vandalismebestendig’.

Ook moet de passagier de tram, bus of metro ‘zonder dringen’ kunnen binnengaan of verlaten en moeten de plaats en de uitvoering van de halte bijdragen ‘aan de objectieve en subjectieve sociale veiligheid van de passagiers’. Verder moet de halte zitplaatsen hebben en beschermen tegen ‘zon, weer en wind’.

Met de komst van tramlijn 19, die straks start in Leidschendam en eindigt in Technopolis, verandert de huidige Mekelweg in het ‘Mekelpark’, waar auto’s moeten wijken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Het gaat in eerste instantie om de drie tramhaltes op de Mekelweg, vertelt Dick Gutlich van TU-vastgoed, en mogelijk ook de haltes op bedrijventerrein Technopolis en in TU-noord.

Gistermiddag, na de deadline van deze krant, hebben de betrokken partijen (waaronder de gemeente, de TU Delft en de studentenraad) overleg gevoerd over de precieze invulling van dit project.

Het idee kwam van de Oras-fractie in de studentenraad. Volgens voorzitter Suze-Ann Bakker zou het zonde zijn de tramhokjes te laten ontwerpen door een extern bedrijf, ’terwijl er op de TU zo ontzettend veel talent rondloopt’.

Bakker vertelt dat het ontwerp van de haltes waarschijnlijk een afstudeerproject wordt, dat verschillende IO-studenten kunnen doen. “Daarna wordt het beste ontwerp gekozen en, als het goed genoeg is, gebouwd.”

De kans is volgens Bakker aanwezig dat het niet blijft bij een aantal haltes langs tramlijn 19, maar dat het winnende ontwerp in de toekomst terug te vinden zal zijn in heel Nederland. Dat gebeurt als de opdrachtgever voor het ontwerp, het bedrijf Viacom, het ontwerp opneemt in zijn ‘collectie’ tramhaltes. Viacom is binnen de gemeente Delft de exploitant en beheerder van de openbaar-vervoershaltes.

De studenten die zich zullen storten op de haltes zijn niet helemaal vrij om te bedenken wat ze willen. In de nota ‘Kwaliteit van de haltes in Haaglanden’ heeft dat stadsgewest een richtlijn opgesteld.

Dat was volgens Haaglanden nodig, omdat veel haltes nu door onduidelijke regelgeving ‘niet optimaal toegankelijk zijn voor mobiliteitsgehandicapten, niet als sociaal veilig worden ervaren en onvoldoende kwaliteit uitstralen en leveren voor de veeleisende mobilist’.

In de richtlijn staat onder meer dat een halte ‘esthetisch verantwoord’ vormgegeven moet zijn, dat het materiaalgebruik milieuvriendelijk moet zijn en ‘zoveel mogelijk vandalismebestendig’.

Ook moet de passagier de tram, bus of metro ‘zonder dringen’ kunnen binnengaan of verlaten en moeten de plaats en de uitvoering van de halte bijdragen ‘aan de objectieve en subjectieve sociale veiligheid van de passagiers’. Verder moet de halte zitplaatsen hebben en beschermen tegen ‘zon, weer en wind’.

Met de komst van tramlijn 19, die straks start in Leidschendam en eindigt in Technopolis, verandert de huidige Mekelweg in het ‘Mekelpark’, waar auto’s moeten wijken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.