Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Hondje

Bij de boekbespreking (‘Staalkaart van academische pronkjuwelen’, Delta 23) staat een afbeelding van een hondje bedacht door professor (toen lector) Verhagen.

Verhagen gaf onderwijs in de meettechniek en instrumentenkunde aan de toenmalige Afdeling der Technische Natuurkunde (niet Elektro). Het hondje, door hem het hondje van Pavlov genoemd, leerde te kwijlen (een gasontlading als tong) als hem een metalen staafje tegelijk met een bepaald belsignaal werd voorgehouden. Na een leerperiode volgde het kwijlen, ook als dat signaal weerklonk zonder dat hem een staafje werd voorgehouden. Op afwijkende signalen reageerde het hondje niet.

Verhagen presenteerde het beestje bij verrassing op de tentoonstelling Machiek, die in 1955 ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan van de Technische Hogeschool (sic!) in het gloednieuwe laboratorium voor Werktuig- en Scheepsbouwkunde werd gehouden. Verhagen trachtte ideeën voor adaptieve, lerende systemen aan geïnteresseerden te slijten, bijvoorbeeld aan meteorologische instituten, die de invloed van parameters nog onvoldoende konden inschatten. Het ging dus niet in eerste instantie om geheugens te ontwikkelen, maar om de ontwikkeling van lerende systemen. Enige jaren later vertelde hij mij, dat instituten en bedrijven niet in lerende systemen geïnteresseerd waren; men wilde liever systemen die ‘het al wisten’. Zo was dat toen.

J.Donker Duyvis, oud-medewerker van de faculteit Technische Natuurkunde.

Bij de boekbespreking (‘Staalkaart van academische pronkjuwelen’, Delta 23) staat een afbeelding van een hondje bedacht door professor (toen lector) Verhagen. Verhagen gaf onderwijs in de meettechniek en instrumentenkunde aan de toenmalige Afdeling der Technische Natuurkunde (niet Elektro). Het hondje, door hem het hondje van Pavlov genoemd, leerde te kwijlen (een gasontlading als tong) als hem een metalen staafje tegelijk met een bepaald belsignaal werd voorgehouden. Na een leerperiode volgde het kwijlen, ook als dat signaal weerklonk zonder dat hem een staafje werd voorgehouden. Op afwijkende signalen reageerde het hondje niet.

Verhagen presenteerde het beestje bij verrassing op de tentoonstelling Machiek, die in 1955 ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan van de Technische Hogeschool (sic!) in het gloednieuwe laboratorium voor Werktuig- en Scheepsbouwkunde werd gehouden. Verhagen trachtte ideeën voor adaptieve, lerende systemen aan geïnteresseerden te slijten, bijvoorbeeld aan meteorologische instituten, die de invloed van parameters nog onvoldoende konden inschatten. Het ging dus niet in eerste instantie om geheugens te ontwikkelen, maar om de ontwikkeling van lerende systemen. Enige jaren later vertelde hij mij, dat instituten en bedrijven niet in lerende systemen geïnteresseerd waren; men wilde liever systemen die ‘het al wisten’. Zo was dat toen.

J.Donker Duyvis, oud-medewerker van de faculteit Technische Natuurkunde.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.