Campus

Sjieke ‘zeepdoos’ verovert de wereld

IO’er Paul van Dillen ontwikkelde tijdens zijn afstuderen bij Unilever-dochter Diverseylever een nieuwe zeepdispenser. Het apparaat hangt in de toekomst in hotelkamers van Chili tot Taiwan.

br />
Het is een zelden gerealiseerde droom van menig afstudeerder: iets bedenken of ontwikkelen dat het aanzicht van de wereld verandert. Dat laatste valt in het geval Van Dillen alleen bezoekers van vijfsterrenhotels op. Maar de recent afgestudeerde betoont zich desalniettemin zeer verguld met zijn nieuwe dispenser, de ‘LeverSelect’. ,,Van tevoren had ik geen idee dat het zich zo zou kunnen ontwikkelen.”

‘Zeepdispenser’ is de Unilever-term voor het, vaak op toiletten aan te treffen, apparaat waaruit vloeibare zeep komt. Meestal met een simpele druk op de knop. Zo’n apparaat bestaat al jaren, maar heeft een wat armoedig voorkomen. Voor openbare toiletten voldoet de ‘oude Unilever dispenser’ volgens Van Dillen goed. ,,Maar het ontwerp past niet in een vijfsterrenomgeving. Daarvoor ziet het er te industrieel uit, te technisch.”

Dure hotels werken daarom meestal met losse zeepjes. Maar daar kleven bezwaren aan. Omdat het grootste deel van het zeepje wordt weggegooid, is het duur en slecht voor het milieu. Daarnaast blijven er vaak moeilijk verwijderbare zeepresten achter op het sanitair. Ook hotels kregen dus interesse voor een dispenser, maar dan wel een sjieke.

Unilever-dochter DiverseyLever – ‘producent van schoonmaaksystemen voor de professionele gebruiker’ – stapte naar de faculteit Industrieel Ontwerpen, en Van Dillen besloot bij het bedrijf af te studeren.
Douche

Bij het verbeteren van de oude dispenser had volgens Van Dillen de vormgeving prioriteit. Een aspect dat DiverseyLever tot dan toe altijd had verwaarloosd, omdat het zich voornamelijk richtte op de industriële productie. Omdat de nieuwe dispenser niet alleen voor het handenwassen maar ook in de douche gebruikt zou worden, kreeg Van Dillen tevens de opdracht dat het apparaat een variabele dosering moest kunnen geven. ,,Bij het oude apparaat moesten mensen die wilden douchen acht of negen keer op de knop drukken voordat ze voldoende zeep hadden.”

Van Dillen begon zijn afstudeerproject met bezoeken aan een aantal binnenlandse en buitenlandse hotels, waar hij door gesprekken met hotelpersoneel en gasten een aantal eisen aan de nieuwe dispenser toevoegde. Hotels bleken het bijvoorbeeld prettig te vinden wanneer alleen zij, en niet de gast, konden zien dat de vulling vervangen moest worden. ,,De klant van een vijfsterrenhotel wil altijd het idee hebben dat de dispenser vol is”, legt Van Dillen uit.

Vervolgens maakte Van Dillen een collage van foto’s en plaatjes uit hotelfolders om ‘de sfeer te pakken te krijgen’.Hij ontwierp een aantal mogelijke vormen. Uiteindelijk werd een (grof) ontwerp dat door een zeeptoeleverancier was bedacht, door Unilever en een begeleider uit de hotelwereld uitverkoren. ,,Jammer”, geeft Van Dillen toe. Maar hij werkte de vorm vervolgens tot in detail uit, en integreerde de lijst met eisen. ,,Alles wat ik in de opleiding heb geleerd, heb ik kunnen gebruiken.”
Merkzeep

Het bedrijf was ‘heel enthousiast’ over het eindresultaat. Er werd een prototype gefabriceerd. Van Dillen studeerde af en kreeg vervolgens een baan bij DiverseyLever.

,,Voor het einde van het jaar brengen we de nieuwe dispenser wereldwijd op de markt. In Nederland is het apparaat nu al in de verkoop. De belangstelling is overweldigend.” Ook de productie – nu alleen nog in een fabriek in Duitsland – zal over de hele wereld plaatsvinden. Het verwachte succes hangt samen met het feit dat Unilever de nieuwe zeepdispenser levert in combinatie met haar merkzepen. Van Dillen: ,,Uit onderzoek is gebleken dat gasten van vijfsterrenhotels merkzepen heel belangrijk vinden.”

IO’er Paul van Dillen ontwikkelde tijdens zijn afstuderen bij Unilever-dochter Diverseylever een nieuwe zeepdispenser. Het apparaat hangt in de toekomst in hotelkamers van Chili tot Taiwan.

Het is een zelden gerealiseerde droom van menig afstudeerder: iets bedenken of ontwikkelen dat het aanzicht van de wereld verandert. Dat laatste valt in het geval Van Dillen alleen bezoekers van vijfsterrenhotels op. Maar de recent afgestudeerde betoont zich desalniettemin zeer verguld met zijn nieuwe dispenser, de ‘LeverSelect’. ,,Van tevoren had ik geen idee dat het zich zo zou kunnen ontwikkelen.”

‘Zeepdispenser’ is de Unilever-term voor het, vaak op toiletten aan te treffen, apparaat waaruit vloeibare zeep komt. Meestal met een simpele druk op de knop. Zo’n apparaat bestaat al jaren, maar heeft een wat armoedig voorkomen. Voor openbare toiletten voldoet de ‘oude Unilever dispenser’ volgens Van Dillen goed. ,,Maar het ontwerp past niet in een vijfsterrenomgeving. Daarvoor ziet het er te industrieel uit, te technisch.”

Dure hotels werken daarom meestal met losse zeepjes. Maar daar kleven bezwaren aan. Omdat het grootste deel van het zeepje wordt weggegooid, is het duur en slecht voor het milieu. Daarnaast blijven er vaak moeilijk verwijderbare zeepresten achter op het sanitair. Ook hotels kregen dus interesse voor een dispenser, maar dan wel een sjieke.

Unilever-dochter DiverseyLever – ‘producent van schoonmaaksystemen voor de professionele gebruiker’ – stapte naar de faculteit Industrieel Ontwerpen, en Van Dillen besloot bij het bedrijf af te studeren.
Douche

Bij het verbeteren van de oude dispenser had volgens Van Dillen de vormgeving prioriteit. Een aspect dat DiverseyLever tot dan toe altijd had verwaarloosd, omdat het zich voornamelijk richtte op de industriële productie. Omdat de nieuwe dispenser niet alleen voor het handenwassen maar ook in de douche gebruikt zou worden, kreeg Van Dillen tevens de opdracht dat het apparaat een variabele dosering moest kunnen geven. ,,Bij het oude apparaat moesten mensen die wilden douchen acht of negen keer op de knop drukken voordat ze voldoende zeep hadden.”

Van Dillen begon zijn afstudeerproject met bezoeken aan een aantal binnenlandse en buitenlandse hotels, waar hij door gesprekken met hotelpersoneel en gasten een aantal eisen aan de nieuwe dispenser toevoegde. Hotels bleken het bijvoorbeeld prettig te vinden wanneer alleen zij, en niet de gast, konden zien dat de vulling vervangen moest worden. ,,De klant van een vijfsterrenhotel wil altijd het idee hebben dat de dispenser vol is”, legt Van Dillen uit.

Vervolgens maakte Van Dillen een collage van foto’s en plaatjes uit hotelfolders om ‘de sfeer te pakken te krijgen’.Hij ontwierp een aantal mogelijke vormen. Uiteindelijk werd een (grof) ontwerp dat door een zeeptoeleverancier was bedacht, door Unilever en een begeleider uit de hotelwereld uitverkoren. ,,Jammer”, geeft Van Dillen toe. Maar hij werkte de vorm vervolgens tot in detail uit, en integreerde de lijst met eisen. ,,Alles wat ik in de opleiding heb geleerd, heb ik kunnen gebruiken.”
Merkzeep

Het bedrijf was ‘heel enthousiast’ over het eindresultaat. Er werd een prototype gefabriceerd. Van Dillen studeerde af en kreeg vervolgens een baan bij DiverseyLever.

,,Voor het einde van het jaar brengen we de nieuwe dispenser wereldwijd op de markt. In Nederland is het apparaat nu al in de verkoop. De belangstelling is overweldigend.” Ook de productie – nu alleen nog in een fabriek in Duitsland – zal over de hele wereld plaatsvinden. Het verwachte succes hangt samen met het feit dat Unilever de nieuwe zeepdispenser levert in combinatie met haar merkzepen. Van Dillen: ,,Uit onderzoek is gebleken dat gasten van vijfsterrenhotels merkzepen heel belangrijk vinden.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.